Ahad, 29 Mac 2009

Tqah punya fasal 5..

Apalagi budaya yang ada?

  1. Kami mesti menghafal setiap hadis yang telah dipelajari. (tapi penulis dahulu nakal, Cuma hafal hadis awal-awal je.. yang lain habis dilupakan. Sekarang terpaksa berusaha semula untuk mengingati hadis-hadis tersebut..)
  2. Pernah juga penulis dengar komen-komen dari ibu bapa pelajar sekolah, mereka sangat tersentuh dan terharu dengan sikap pelajar sekolah walaupun ‘nakal giler’ tapi bila bersalam dengan orang yang lebih dewasa, mereka akan mencium tangan..
  3. Dua jam, dua hari setiap minggu, pelajar-pelajar mestilah memperdengarkan hafalan masing-masing mengikut silibus yang telah ditetapkan.. kira hafazan quran termasuk dalam subjek wajib diambil setiap pelajar yang bersekolah disekolah ini..
  4. Selain subjek yang telah disusun oleh Kementerian pelajaran, sekolah juga telah meletakkan subjek-subjek seperti aqidah, sirah, fiqh, hadith, tasawur islam dan tajwid sebagai subjek perlu diambil. (Semasa disekolah, penulis sentiasa mempertikai keperluan mempelajari subjek ini kerana ia tidak termasuk dalam mata pelajaran yang di uji dalam PMR), tetapi penulis sedar akan kepentingannya setelah keluar meninggalkan sekolah.


Inti patinya, sekolah ini menyediakan penulis bukan sahaja dengan ilmu duniawi yang formal tetapi juga ilmu ukhrawi dan kehidupan yang sekarang ini amat sukar untuk ditemui disekolah-sekolah kerajaan..


Akhir kata, orang yang bijak adalah orang yang mampu memahami dan belajar sesuatu dari pengalaman orang lain walaupun dia tidak pernah melalui pengalaman yang sama.


Harap-harap bermanfaat untuk semua..


Pengalaman inilah yang membuktikan kebenaran ayat 216 surah Al-Baqarah; boleh jadi apa yang tidak kita sukai itu sebenarnya baik untuk kita dan apa yang kita sukai itu tidak baik untuk kita..


Sesungguhnya takdir Allah untuk kita adalah yang terbaik tetapi bukanlah alasan untuk tidak berusaha, kerana kita tidak mengetahui apakah takdir Allah kepada kita.. Semoga bermanfaat dan membantu kawan-kawan pembaca menambahkan iman kepada Allah.

p/s: penulis dah rindu dengan zaman sekolah.. tak de masalah.. tapi cari masalah. Sekarang banyak masalah, tak payah cari..

Tiada ulasan:

Entri terkenal