Selasa, 17 Mac 2009

Tak kenal maka tak benci 7

  • Ta’asub atau fanatik kepada sesuatu

Ini satu lagi lubang yang digunakan syaitan untuk merosakkan manusia. Bila kita terlihat sesuatu yang kita rasa bagus, kita pun terus melihat kepada perkara tersebut dan tidak lagi membuka minda dengan perkara lain. Ia tidak hanya terjadi pada orang yang kurang aqal, malah juga terjadi pada orang yang panjang aqal. Sikap berlebihan ini memang berbahaya. Kadang-kadang kita tidak perasan ia terlekat pada kita, terutamanya orang muda. Jiwanya sedang segar, semangat nya tegar, darahnya mengalir berombak. Jika tidak dipandu dengan ilmu yang benar, ta’asub dan fanatik mudah sangat menghinggapi. Untuk mengelakkan perkara sbegini, menjadi suatu keperluan untuk kita menilai baik dan buruk sesuatu perkara berdasarkan apa yang telah digariskan oleh Allah dan rasul-Nya, bukan mengikut pertimbangan aqal kita semata.

  • Menyesatkan orang yang kurang ilmu mengenal Allah dengan cara mengkhayalkan mereka mengenai perkara yang sepatutnya tidak difikirr dan tercapai di aqal

Apa kah maksud ayat ini? Inilah yang dikatakan serangan aqal fikiran yg tak tercapai dek aqal. Pernah dengar orang cakap macam ni tak? “boleh ke Allah mencipta sesuatu yang lebih kuat dari-Nya?”. Haii, nampak tak? manalah datang soalan macam ni kalau otak kita ini sibuk berfikir cara menghapuskan dosa kita yang banyak itu? Inilah pekerjaan syaitan. ajar kita fikir tah hapa-hapa tah. Kita pulak, cewah rasa macam,bagusnya otak aku ini, ‘adventure’ jugak cara aku berfikir. Hmm salah ini. jangan buat tahu.. tak membaiki iman kalau kita fikir benda-benda macam ini. Nak berfikir mengenai Allah ada caranya (supaya boleh menambahkan iman). Nak tahu caranya nanti kita belajar dalan entri yang lain.

Sebelum tutup subtopik kecik ini, penulis rasa kena jawab dulu soalan pelik tu. nanti rosak aqidah orang lain pulak.

Jawapannya: Allah tidak menciptakan sesuatu yang sia-sia dan Allah Maha Berkuasa. Kita tidak ada hak untuk mempersoal kehebatan dan kekuatang yang ada pada Allah.

  • Sangka buruk

Okay, ini yang terakhir sekali. Sangka buruk. Ini adalah perkara biasa yang selalu sanagt nak terjadi pada sesiapa yang tidak berhati-hati. Senang aje nak mengatasi masalah ini. Setiap kali datang lintasan buruk, cepat-cepat istighfar. Jangan dilayan sangat. Syaitan ini kehebatan dia, dia boleh usik dan lintas hati kita. Jadi nak taknak, kita memang kena mintak pertolongan dari Allah untuk menjaga hati kita supaya tidak tersangka buruk pada sesiapa pun terutamanya Allah.

Macam mana sangka buruk boleh jadi salah satu dari hasutan dan tipudaya syaitan? Senang je, Apabila berlaku sesuatu diluarjangkaan, atau sesuatu yang tidak selari dengan kehendak kita. Kita pun mulalah fikir kenapa? Haa, syaitan pun kasi lah idea-idea bernas untuk kita.. nampak? Benda-benda kecik itu usah lah difikirkan sangat duhai kawan-kawan. Ingat ye, sangka buruk ini termasuk hubungan kita dengan Allah jugak, bukan dengan manusia semata-mata..

Tidak membantu menyuburkan iman pun..

Tiada ulasan:

Entri terkenal