Selasa, 1 Jun 2010

Iman itu di hati

Iman bukan hanya di hati. Iman ahli sunnah wal jamaah adalah pada keseluruh anggota badan termasuk perbuatan. Penulis bukan pelajar aliran aqidah atau quran sunnah secara formal. Tapi pemahaman mengenai iman itu perlu difahami semua ummat Islam meskipun tidak dalam jurusan agama.

Mengenali Pencipta menyebabkan iman kita bertambah. Tetapi dosa maksiat kita boleh mengurangkan iman. Semua kenyataan ini perlukan dalil. Jika kawan-kawan sekalian amat memerlukan dalil, rujuklah buku-buku aqidah yang sepatutnya. Bukan mencari di blog singgah seperti ini. Blog ini hanya pencetus rasa. Rasa untuk menambahkan iman.

Manisnya mengenali Tuhan, Pencipta Sekalian Alam tidak dapat digambar dengan tulisan. Ia nikmat besar. Dikala ada manusia cuba mencampakkan rasa ruginya kehilangan secebis anggota, hanya kenalnya diri pada Allahlah yang menjaga diri dari segala fitnah dunia..

Besar sungguh fitnah dunia. Tidak ingat bagaimana matan Bahasa Arab sebuah hadith Rasulullah s.a.w, yang diingati hanyalah maknanya:

"Sekiranya dunia ini bernilai sebelah sayap nyamuk, nescaya Allah tidak akan berikannya pada orang-orang kafir"

EH? hadith ke hadith qudsi ke ayat Quran? Tetiba konfius pulak.. Sesiapa yang tahu tolong betulkan ye.

Cukuplah untuk memahami nilai dunia disisi Allah dengan pernyataan itu. Adakah dikira beruntung sekiranya musibah melanda dan mempunyai insuran?? Samakah nilai ciptaan Allah itu dengan harga mata wang dunia?

Maaf, penulis tidak dapat bersetuju dengan pendapat sesetengah manusia yang seolah-olah menyamakan nilai anggota badan itu dengan wang dunia.. Anggota badan itu anugerah dan amanah ciptaan Allah. Ia lebih bernilai dari wang ringgit. Dengannya (anggota badan anugerah Allah) kita mengenal Allah, menyintai Allah dan yang lebih penting lagi.. kerana anggota badan itulah kita hamba Allah menjadi sangat rindu untuk bertemunya..

Bolehkah duit dan wang ringgit dunia membeli semua ini?? cinta dan rindu pada Allah?? Pasti tidak!

Mungkin pembelaan dunia itu penting, tetapi pembelaan akhirat itu lebih adil saksama.. Dan pasti penulis lebih mengharapkan pembelaan Allah.. hakim seadil-adilnya..

Tiada ulasan:

Entri terkenal