Isnin, 14 Februari 2011

Perasan bagus sampai bila tak jadi apa

Orang suruh baca Al-Quran,
takpa.. Aku dah pandai, 
sekurang-kurangnya aku dah belajar tajwid.

Guru ingatkan, sentiasalah membaca Al-Quran..
Takpa aku baca apa.. 
Seminggu sekali..

Cikgu pesan, bacalah Al-Quran setiap hari..
oklah tu aku baca setiap hari satu muka..

Tokguru pesan lagi, tadaburlah ayat Quran yang kamu baca setiap hari itu..
takpa, aku memang tadabur pun 
setiap hari satu ayat dari 10muka surat yang aku baca.

Orang pesan lagi, fahamilah kandungan Quran..
eh, perlu ke? Susahla.. 
Kita bukan pelajar aliran agama. 
Lagi-lagi lah hidup di kawasan yang tiada ‘suasana’..
Susah-susah..

Al-Quran panduan hidup kita. Sekadar menyatakan ‘buku’ yang paling aku sayangi adalah Al-Quran dan saya simpan ia ditempat paling tinggi dalam rumah.. Tidak memberikan apa-apa faedah pada iman kita. Tidak salah menghormati naskhah Al-Quran. Simpanlah ia sebaiknya.

Fikirkanlah, terlalu cermat menyimpan sehingga ia lansung tidak di hayati, tidak dibaca, tidak difahami isi kandungannya.. Betulkah cara kita memuliakan Al-Quran itu?

Tiada ulasan:

Entri terkenal