Sabtu, 26 Februari 2011

Asas pembinaan masyarakat Islam

Ada tiga asas pembinaan masyarakat Islam yang Rasulullah terapkan:

  1. Pembinaan dan pemakmuran masjid, 
  2. persaudaraan antara kaum muhajirin dan Ansar. 
  3. Dan yang terakhir, piagam dan perlembagaan negara.

Persaudaran Muhajirin dan Ansar. Menunjukkan kepentingan persaudaraan sesama rakyat yang menyebabkan masyarakat boleh menjadi masyarakat yang berfungsi. Apakah itu persaudaraan? Atau bahasa Arabnya ukhuwah.

Ikatan rabbani yang terjalin dikalangan ummat Islam dalam proses mendekatkan diri pada Allah.

Asas pembinaan masyarakat adalah ukhuwah. Dan asas pembinaan ukhuwah adalah aqidah. Bukan kepentingan-kepentingan dunia yang lain. Kita berukhuwah bukan kerana harta kekayaan sahabat.. bukan kerana baik dan eloknya rupa paras, atau kerana “berfaedahnya” seseorang demi kemaslahatan dunia kita. Bukan kerana semua itu. Tapi kerana dia adalah saudara seaqidah yang sama-sama berusaha mendekatkan diri pada Allah.

Ayuh hayati cerita dibawah:

Pada suatu hari;

“Eh! Ainaa.. Lamanya tak jupe!” Sambil tersenyum meleret dan salam berpeluk cium sebagaimana biasa dua sahabat yang sudah lama tidak bertemu.

“Nak p mana ni?” Tanya Ainaa..

“Ana nak p jupe kak T, tapi kak T tak bagi ana jupe dia. Dia cakap tengah kritikal nak siapkan repot. Ana cakap ana nak g jugak. Biarla dia buat repot dia, ana duduk la baca buku kat katil dia.. Pastu baru kak T cakap ‘ok datanglah, tapi saye takboleh layan tau’..hehe” Jawab Kaka.

“Itulah bila lagi nak jumpa kan?! Sementara ada kat sini ja la” Tokok Ainaa..

“Pasaipa Ainaa cakap utagha ni??!!” Tanya Kaka kepelikkan..

“Sebab praktikal kat utagha la ni..” panjang lagi cerita Ainaa walaupun hanya bertemu beberapa minit..

“Sempat pulak nt nak g jupe kak T, bukan ke nt selalu sibuk ke?” tanya Ainaa kembali..

“Ye la Ainaa oiii.. Kalau nak kira sibuk dan banyak kerja, ana tak berkawan dengan orang la. Asyik nak siapkan kerja je. Kerja, kerja jugak. Berkawan. berkawan jugak...” sambil tersengih bahagia kerana dapat bertemu sahabat yang sudah lama tidak ketemu.. Sahabat yang sama-sama berjuang dan bersusah payah memelihara kalam Tuhan..

Bersahabat, bersaudara adalah fitrah manusia. Ia juga salah satu dari komponen KERJA yang perlu kita lakukan untuk memakmurkan bumi. Bagaimana mahu mempraktikkan ajaran Islam itu rahmat buat seluruh alam jika kita hanya hidup dikalangan batu, kayu dan mesin-mesin yang tidak bernyawa?

Tiada ulasan:

Entri terkenal