Rabu, 13 Julai 2011

Just throw and leave it.

Assalamualaikum,

Tajuk entri hari ini adalah petikan dalam sebuah buku. Tidak ingat pula tajuk bukunya.. Kalau tidak salah

"HOW TO MANAGE"

Memang sedap. Lebih sedap dari makan durian. Mengapa mesti durian? Kerana sekarang musim buah.

Ia bercakap tentang melepaskan sesuatu yang bukan milik kita. Setiap kerja yang kita lakukan, jawatan yang kita ada.. Bukan milik kita. Suatu hari nanti ia akan berpindah tangan.. Bertukar tuan. Kerana dunia ini akan terus berjalan. Sedang kita akan menghadapi hari kematian.. Jika tidak kematian.. Mungkin kita akan berpindah dan kehilangan..

Begitu juga perbuatan orang pada kita.

Suatu hari nanti dia akan pergi. Meninggalkan kita. pada masa itu tiada lagi perbuatan menyakitkan hati kita.. Kita telah aman dari kejahatannya.. Tidak perlu diingati segala sejarah itu. Kerana kenangan juga bukan milik kita.. Ia hanyalah seperti sampah yang tidak berguna lagi. Cuma buangkan dan tinggalkan ia.. Teruskan perjalanan setelah melakukan itu [just throw and leave it].

Subhanallah.. Masya Allah. Penulis buku ini bukan lah tunduk dan beriman pada agama Allah. Walaupun badan dan fizikalnya sedang tunduk pada sistem yang telah Allah ciptakan..

Tetapi kefahaman yang ada pada dia adalah kefahaman ISLAM. Kefahaman menundukkan diri pada segala kehendak Allah.. Kefahaman bahawasanya, segala yang ada dibumi ini BUKAN MILIK KITA.. tetapi amanah dari Allah.

ok, sekian dahulu.

i'll throw and leave it. Jazakillah for everything my dear mirror. [hoho~ hanya orang yang dibuang sahaja tahu apakah maksudnya]

Tiada ulasan:

Entri terkenal