Ahad, 3 Julai 2011

Patutlah sabar itu sebahagian iman 3

Sabar itu sebahagian dari iman.

Pertama: Percaya pada Allah.

Setelah menyusun atur segala jadual harian dengan teliti. Tiba-tiba berlaku perkara diluarjangkaan. atau datang manusia secara tiba-tiba mengucar kacirkan perancangan. Segala perancangan perlu dilihat semula, batalkan, teruskan, bergantung pada masa, tempat dan kemampuan.

Jika tidak percaya bahawasanya Allah itu Maha Berkuasa dan Berkehendak.. Mampukah kita bersabar dan tidak mengamuk pada 'manusia' dan 'perkara' yang tiba-tiba itu?

Kedua: percaya pada malaikat

penulis tidak dapat ketemu contoh yang sesuai di saat ini.

Ketiga: Percaya pada para nabi&rasul 

Mereka contoh ikutan kita. Lihat sahaja bagaimana para Nabi dan Rasul Allah bersabar. Bolehkah kita sesabar mereka atau mencontohi sabar mereka jika kita tidak beriman pada perutusan mereka?

Keempat: Percaya pada kitab-kitab

Berapa banyak Al-Quran memberitakan kelebihan sabar, ketinggian darjat orang sabar. Apakah kita benar-benar percaya?? Apabila kita benar-benar beriman dengan kenyataan Al-Quran, pasti kita berusaha untuk menjadi lebih sabar.


Kelima: Percaya pada hari Kiamat

Bukankah hari kiamat itu hari pembalasan?. Setiap manusia tidak akan dibiarkan bahagia sahaja dengan perbuatan mereka. Baik, maka balasannya baik. Buruk, maka buruklah balasannya. Sesudah mempercayai hari kiamat, mengapa perlu berdendam lagi selepas orang memohon kemaafan? sabar melawan diri yang ingin sangat keburukan pada orang lain.

Keenam: Percaya pada qadha dan Qadar Allah

Yakin pada segala ketentuan Allah. Allah zalimkah? Pastinya TIDAK. Sudah diketahui. Maka apabila berlaku sesuatu diluarjangkaan.. Payah dan sukar untuk ditanggung.. Allah tidak zalim. Maka kita akan berusaha sabar dan mungkin ia menuntut sabar lebih dari kebiasaan.

Soalan cepu emas.

mudahkah untuk kita bersabar wahai orang beriman?

bersambung

Tiada ulasan:

Entri terkenal