Khamis, 7 Julai 2011

Ketam mengajar anak berjalan betul

Assalamualaikum warahmatullah.

Selamat pagi, selamat petang selamat malam. Bergantung kepada waktu anda membaca tulisan ini.

Apakah yang kita buat apabila kita tidak tahu tentang sesuatu perkara?
Kita akan bertanya dan berusaha memahami perkara tersebut.

Yang menjadi masalah komunikasinya..

Apabila kita tidak tahu bahawasanya kita tidak tahu.. dan kita menganggap kita sudah tahu..

Apabila kita menganggap diri sudah tahu, maka adakah kita akan berusaha untuk bertanya atau memahami sesuatu.Sudah tentu tidak..

Maka berlakulah salah faham.

Kerana kita malas untuk memahami atau menganggap kita sudah tahu. Atau kita malas untuk menerangkan dan memberitahu. Kerana kita merasa penerangan itu tidak penting.

Menjimatkan air liur dan kredit talifon adalah lebih penting dan utama. Tidak setuju? Iya.. Itu lah warna warni manusia.

Ada manusia tidak selesa membiarkan manusia salah faham terhadap dirinya, ada manusia tidak kisah apa pun manusia lain salah faham.. Asalkan hidupnya masih boleh diteruskan.

Walau bagaimana pun, dalam usaha kita memahami Islam, mengamal dan menyebarkannya, kejelasan maksud percakapan kita adalah sangat penting.

Apa yang difahami oleh pendengar perlulah sama kefahamannya dengan yang kita maksudkan. Jika kita membiarkan mereka terus "syok" dengan salah faham. Maka apakah objektif kita berkomunikasi [objektif: menyampaikan Islam] akan tercapai?

Maka adalah sangat penting untuk memahami setiap mesej yang disampaikan.

Hati yang masih hidup, masih mampu menilai samada rasa ingin tahu itu adalah benar-benar kerana mahu mendekatkan diri pada Allah atau kerana sangka buruk dan tidak tenangnya hati.

Jika merasa tidak mampu menilai.. Maka kembalilah pada Allah.. Mungkin perlu membaiki komunikasi dengan Allah dahulu sebelum menilai komunikasi kita sesama manusia..

Sebelum menutup kata hari ini..

Umpama ketam mengajar anak berjalan betul. 

Apabila kita berusaha membaiki kesalahan diri sendiri dengan cara membetulkan orang lain. Kesalahan itu tetap akan melekat pada kita, selagi tiada usaha membetulkannya..

Hanya dengan bermula mencari cara membetulkan diri, barulah kita temui cara mengajak orang lain bersama kita [dalam membetulkan kesalahan bersama].

Petah bercakap, tapi kurang berbuat hanya akan membuatkan kita susah untuk lepas dakwaan Allah di hari akhirat kelak.

Ya benar, petah bercakap itu nikmat yang perlu disyukuri.. Syukurilah nikmat itu dengan perbuatan yang seiring dengan apa yang telah kita katakan.

sekian terima kasih.

Tiada ulasan:

Entri terkenal