Sabtu, 16 Julai 2011

Cerita hantu 2

Sebelum memulakan kisah hantu entah apa-apa itu, mari kita lihat ayat Quran yang telah Allah turunkan untuk kita.. Mengapa perlu lihat? Supaya kita faham dan tahu apakah prinsip kita sebagai ummat Islam berkenaan cerita hantu.

Firman Allah:

Alif lam mim. Kitab Al-Quran ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertaqwa. Iaitu orang yang beriman kepada perkara ghaib, mendirikan solat, menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Dan mereka yang beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepadamu dan kitab-kitab yang telah diturunkan sebelum engkau dan mereka yakin akan adanya hari akhirat. Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya dan mereka itulah orang yang beruntung.

Al-Baqarah 1-5

Cuba lihat betul-betul. Beriman kepada perkara ghaib itu adalah ciri-ciri orang bertaqwa.. Selain dari solat, percaya pada kitab terdahulu, percaya hari akhirat dan menginfaqkan rezeki..


Apakah perkara ghaib itu? 
hantu sahajakah? Pastilah tidak.. hoho~ [ops sudah gelak macam hantu]


Hmm apa lagi perkara ghaib lain?..
Ia termasuklah, syurga, neraka, alam kubur dan malaikat. Bukan hantu sahaja perkara ghaib..

Tapi percaya itu bagaimanakah maksudnya?
Adakah sebagaimana yang masyarakat sedang percaya sekarang? Adalah diingatkan, penulis juga sebahagian dari masyarakat.

Tidak menafikan kewujudannya dan bukanlah mereka [perkara ghaib itu] yang membawa faedah atau kejahatan, tetapi Allahlah yang Maha Berkuasa memberi kebaikan dan mudharat pada seseorang.

"dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir, tetapi syaitan-syaitan itulah yang kafir. Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada kedua malaikat harut dan marut di negeri Babilon. Padahal kedua mereka tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum menyatakan 'sesungguhnya kami hanyalah cubaan bagimu sebab itu janganlah kamu menjadi kafir'. Maka mereka mempelajari dari keduanya apa yang dapat memisahkan suami dengan isterinya. Mereka tidak dapat mencelakakan seseorang dengan sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka memperlajari sesuatu yang mencelakakan dan tidak memberi manfaat kepada mereka. dan sungguh mereka sudah tahu, barangsiapa yang menggunkan sihir itu, nescaya dia tiada keuntungan di akhirat. dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dengan sihir, sekiranya mereka tahu"

Al-Baqarah: 102

Jadi apakah prinsip kita?.. 

Kita yakin akan kewujudan syaitan, malaikat dan segala perkara ghaib.. tetapi bukanlah mereka ini yang membawa manfaat atau mudharat.. Kerana mereka hanyalah sebahagian dari makhluq Allah jua.. Dan Allahlah yang sebenarnya yang berkuasa memberi manfaat dan mudharat pada kita semua.


bersambung

Tiada ulasan:

Entri terkenal