Isnin, 18 Julai 2011

Cerita hantu 4

Kita beralih ke kisah seterusnya..

Kisah orang bunian dalam hutan

Di zaman awal pembacaan dahulu, penulis sangat suka kan buku cerita bergambar.. Cerita dongeng pasti punya gambar yang cantik dan menarik.. [Budak mana yang tidak sukakan gambar]

Jika membaca buku, pasti tidak tertinggal juga buku cerita bunian. Banyak sungguh kisah pelik-pelik. Mula-mula rasa seronok.. lama-lama hati dan aqal penulis mula terfikir.. Mengapakah terlalu banyak cerita sterotaip seperti itu? [betul ke ejaan sterotaip itu?]..

Apakah cerita nya?

Kesimpulan dari kebanyakan cerita adalah: Jika kita memasuki hutan dan tempat jarang-jarang orang lalu atau singgah, tetapi kemas dan bersih.. pasti ada penjaga, penunggu atau bunian yang tinggal disekitarnya..

Hmm.. Sabar je la..

Apakah pengajaranya?

Sedarkah kawan-kawan pemabaca sekalian.. Betapa ASINGNYA budaya BERSIH & KEMAS di mata masyarakat.. Sehingga, ia perlu dijadikan cerita hantu dan bunian?..  Sedangkan, bersih dan kemas itu suruhan Allah. Siap ada hadith lagi:

"Kebersihan itu separuh dari iman"

Nampaknya hanya hantu dan bunian sahaja yang dapat menjiwai hadith ini [huh~ ini memang sarcastic habis]. Walhal, kita yang mengaku ummat Islam ini lebih-lebih lagi perlu pada penghayatan hadith ini dalam kehidupan seharian..

Bagaimana kita menguruskan sampah yang berada dirumah? Berapa kali sebulan kita meluangkan masa untuk memastikan kebersihan tandas, dapur, dan bilik tidur? Kadang-kadang sampah sebulan lepas pun masih tersengeh di bawah katil.. makanan dan minuman basi pun masih 'tersimpan rapi' di dapur dan almari baju..

huhu~ apakah ini cara ummat Islam menjaga kebersihan? Betapa asingnya ajaran Islam dalam hidup kita.. Inilah realitinya wahai kawan-kawan pembaca.. Akuilah.. Masih banyak ajaran Islam yang masih asing dalam hidup kita.. Kebersihan hanyalah satu dari beratus cabang iman.

Usahkan bercakap tentang dakwah dan tarbiyyah dan peningkatan iman.. Urusan kecil seperti ini pun masih belum mampu kita selesaikan..

Maka tidaklah pelik sangat jika cerita hantu seperti ini kedengaran dan tersebar dalam masyarakat kita.. Siapakah masyarakat kita itu? Saya sebagai penulis, anda sebagai pembaca dan sesiapa sahaja lagi yang berada disekeliling kita..



bersambung..


Tiada ulasan:

Entri terkenal