Rabu, 11 Februari 2009

KALiMAH MUTiARA..

Apabila berjumpa orang lain mesti cepat-cepat beri salam. Nanti kita dapat pahala lebih dari orang yang menjawab salam kita. ASSALAMUALAiKUM. (berebut ni sebelum kawan-kawan pembaca beri salam, baik penulis berikan dahulu).

Tahu tak, zaman Rasulullah dahulu, apabila sahabat baginda mengetahui betapa banyak nya ganjaran untuk orang yang memberi salam, mereka sentiasa berebut untuk memberikan salam. Yang paling bestnya, sahabat Nabi s.a.w ini, mereka bersembunyi di sebalik tiang supaya sahabat lain tidak nampak akan dia, dan apabila sampai dekat, dia akan cepat-cepat memberikan salam..

Hmm.. Bila kita membaca kisah sahabat, mari kita lihat diri kita sendiri pula. Biasanya apa yang kita buat apabila kita melihat atau terserempak dengan sahabat kita dari jauh? Kalau yang nakal sikit, mesti nak sergah kawan kan? Mendapat satu hiburan, apabila melihat kawan terkejut melihat kita. Ini kisah orang nakal. Jika orang serius pula? Apa yang kita buat? Hmm, buat tak nampak sahaja. Seolah-olah khusyuk berzikir dan berfikir..

Atau kadang-kadang, kita bukanlah tidak berniat untuk buat tidak tahu, cuma terlalu serabut memikir urusan yang masih belum diselesaikan. pendek kata, alah, teserempak je pun. Bukannya tidak mahu bertegur sapa. sibuk sikit. tidak sempat lah nak beri salam..

Apa pun jua keadaan kita, kita semua sibuk berurusan, kadang-kadang ada orang nakal, kadang-kadang ada orang serius. Mari kita lihat situasi memberikan salam dalam satu sudut berfikir yang lain.

Memberi salam bukannya perkara yang susah. Cuma pandang kawan kita dan sebutkan kalimah nya yang ringkas itu dan berlalu pergi dengan nada suara yang cukup untuk didengari oleh nya. Kawan-kawan tahukan maksud kalimah itu? Selamat sejahtera ke atas kamu. Siapa yang tidak suka orang mendoakan kebahagiaan kepada nya? Jadi, jika kita suka didoakan begitu, apalah salahnya jika kita mendoakan orang sebegitu juga.. Ganjaran memberi salam itu sungguh besar dan banyak jika ingin dibandingkan dengan tenaga yang kita gunakan untuk melafazkannya.

Kesimpulannya rugi ke memberikan salam? Owh.. sudah tentulah tidak.. jadi marilah kita memberi salam sesama kita supaya kita semua mendapat rahmat Allah selain menyuburkan lagi suasana solih di sekeliling kita.

p/s: beri salam pada yang sepatutnya sahaja. Jangan menyalah gunakan kalimah yang mulia itu.

Tiada ulasan:

Entri terkenal