Isnin, 2 Februari 2009

Jual ikan, jual Obat 4

Adakah bercakap bohong itu dibenarkan? Owh, sudah tentu tidak.

Dari Imam Malik meriwayatkan: Rasulullah telah ditanya:

Adakah mukmin itu boleh bersifat pengecut? Jawab Nabi: Ya
Kemudian ditanya lagi kepadanya: Adakah mukmin itu boleh bersifat bakhil? Jawab nabi: Ya, Kemudian dikatakan lagi kepada baginda: Adakah seorang mukmin itu pembohong? Nabi s.a.w menjawab: TIDAK.

Hadis ini memberitahu kita, orang mukmin itu boleh jadi pengecut, kerana ‘kecut dengan seksaan Allah’. Orang mukmin juga boleh jadi bakhil kerana ‘bakhil utk melakukan dosa’ maksudnya, menjauhkan diri dari dosa. Hanya menyediakan diri untuk melakukan amal solih. Manakala berbohong, lansung tidak dibenarkan.

Walauapapun yang terjadi berbohong itu tidak dibenarkan, kerana orang mukmin itu benar. Andai bergurau pun, bergurau perkara yang benar sahaja. Tiada istilah, ‘bohong je’, dalam bergurau. Contoh gurauan yang benar:

Seorang wanita tua datang berjumpa Rasulullah dan meminta baginda berdoa supaya dia ditempatkan disyurga di akhirat kelak. Tetapi Rasulullah mengkhabarkan, tiada orang tua memasuki syurga. Menangislah perempuan tersebut. Kemudian, Rasulullah pun menerangkan, semua orang mukmin yang memasuki syurga di akhirat kelak akan dalam keadaan muda..


Satu lagi:

Seorang manusia bertemu rakannya dan berkata: Eh? Muka awak berlubang lah..

Rakan itu menjawab: Apa? muka saya berlubang? Di mana?

“Owh, lubang hidung”.. hihi


Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi... (sambung sendiri)

Mari kita sama-sama berlatih menjadi orang yang memikirkan kebaikan bersama dan bercakap benar.

Kesusahan melaksanakan perkara baik itu perkara biasa. Akan tetapi, melakukan perkara jahat itu lebih susah dan menyusahkan..

Kholas..

Tiada ulasan:

Entri terkenal