Ahad, 8 Februari 2009

Soal - Jawab -Soal 4

Sudah fikir jawapannya?.. Apakah perkara yang paling kita takuti dalam hidup kita?

Takut Allah.. Takut akan balasan dan azabNya diakhirat kelak kerana kita telah melakukan dosa. Takut untuk berbuat maksiat, kerana takut akan janji Allah yang benar. Apakah janji Allah yang benar itu?

Barang siapa yang melakukan kejahatan, walau sebesar zarah pun akan dihitung oleh Allah.. Boleh rujuk surah Al-Zalzalah..itulah janji Allah.


Bukannya takut pada berbuat maksiat kerana takut orang lain tegur. Jika kita takut berbuat sesuatu kesalahan kerana selain dari Allah, itu petunjuk kita masih belum merasai kehadiranNya dalam hidup kita..

Bagaimana mahu merasai kehadiranNya dalam hidup kita? Mudah sahaja, selalulah menyebutNya, tidak kiralah dalam solat atau luar solat. Masa berbual, masa belajar..


Penulis mempunyai satu petua untuk menyemai rasa takut pada Allah. Sentiasalah menyebut ‘Allah melihat aku, Allah melihat aku’ ulangi lah ayat ini berkali-kali..dalam hati tauu. Jika ingin sebut dimulut pun janganlah sampai orang lain dengar. Nanti tidak menjadi. Lain pulak yang jadi nanti..


Selamat mencuba menyemai rasa takut dan cinta pada Allah..

p/s: cinta Allah tak rugi sesen pun. Sebab konfem Allah balas punya. Tapi kalau cinta manusia, belum tentu lagi. Silap-silap hari ini sayang esok benci. Lagi parah kalau kene reject terus.

Tiada ulasan:

Entri terkenal