Jumaat, 13 Februari 2009

Sahabat Nabi s.a.w yang saya kagumi

(Entri kali ini panjang sikit..)


Kalau nak cerita kisah Nabi s.a.w, semua orang sudah tahu. Tapi jika cerita sahabt mungkin ramai lagi yang belum tahu berbanding yang sudah tahu. Mari kita berkenalan dengan salah satu bintang-bintang yang menyinari langit (kebangkitan islam). Sebelum itu, kawan-kawan tahu tak ada sepuluh sahabat Rasulullah yang dijamin menjadi ahli syurga? Tahu kah kawan-kawan siapakah mereka? Penulis sungguh kagum dengan mereka (admire habis lah..) Bestnya jika ada lagi manusia seperti mereka. dan yang lagi bestnya, kalaulah kita menjadi mereka.. Itu memang mustahil. Tapi sekurang-kurangnya marilah kita tiru mereka.

Jom baca apa yang penulis mahu tulis seterusnya. Sahabat Nabi s.a.w yang dijamin ahli syurga adalah:

  1. Abu Bakr,
  2. Umar,
  3. Uthman,
  4. Ali,
  5. Saad bin Abi Waqas,
  6. Said bin Zaid,
  7. Abdul Rahman bin Auf,
  8. Talhah bin Ubaidillah,
  9. Zaid bin Tsabit,
  10. (sudah terlupa siapa seorang lagi).

Hmm, kawan-kawan kenal kah siapa mereka ini? Mahu tahu tak siapa mereka ini? Hmm, rajin-rajin cari buku dan baca ye. Penulis tidak mahu menceritakan di sini. Kita ini biasanya lebih tertarik untuk tahu siapakah Julia Robert, apakah yang dilakukan oleh Nasha Aziz, mengapakah Aby Abadi bercerai? atau kita lebih tertarik dengan kebagusan Mawi kerana boleh melaungkan azan dan membaca Quran, terhibur dengan sikap aznil nawawi dan Saleh si pengacara, kita lebih menyukai isu siapakah pelakon terbaik tahun ini, atau lagu apakah yang paling ‘top’ minggu ini.

Atau kita lebih suka mengambil tahu tentang bagaimana Liverpool boleh kalah kepada Chelsea dalam Liga Perdana Eropah pada minggu lepas, atau siapakah pemain bola sepak paling handal dalam abad ini, atau apa-apa lagi yang seumpama dengannya..

Sedarkah kawan-kawan inilah budaya hedonisme yang kita war-warkan sebagai tidak baik dan merosakkan belia itu?

Selain itu, budaya duduk bersahaja tanpa melakukan kerja juga termasuk dalam perkara-perkara yang diperkenalkan oleh barat secara tidak langsung kita juga termasuk dalam budaya berhibur secara melampau (hedonisme). Tahu kah kawan-kawan apa itu budaya duduk bersahaja itu? Itulah budaya menonton cerita dan menghayati lirik lagu sehingga kerja-kerja utama kita yang lain jadi agak terabai. Mungkin kita merasakan budaya menonton dan menghayati ini tidak menggangu kerja kita kerana kita melakukannya dimasa ‘lapang’, tapi sedarilah hakikatnya, ia mengganggu kerja kita. Sedarkah bagaimana ia mengganggu? Penulis tidak mahu memberitahu secara detail bagaimana ia mengganggu, kerana penulis merasakan kawan-kawan sekalian dapat berfikir dengan bijak mengenai perkara ini.

Kawan-kawan, musuh kita (syaitan) melakukan berbagai-bagai usaha untuk merosakkan kita. Tapi adakah kita benar-benar sedar dan menghayati hakikat ini? Jika ditanya “siapakah musuh kita?”. Penulis pasti ramai yang akan menjawab “syaitan’. Tapi, berapa ramaikah di antara kita yang sedar, apakah perkara yang telah dilakukan oleh syaitan sehingga ia dicop sebagai MUSUH UTAMA manusia? adakah semata-mata hanya kerana dia tidak mahu bersujud kepada Nabi Adam a.s.? Owh, sudah tentulah jawapannya “tidak”. Budaya hedonisme, budaya duduk berehat sehingga mengganggu dan mengabaikan tanggungjawab-tanggungjawab lain adalah termasuk dalam perkara yang menyebabkan syaitan itu menjadi musuh utama kita wahai manusia.

Kawan-kawan semestinya sudah tahu ikrar syaitan untuk merosakkan kita, menyelewengkan kita dari jalan yang lurus? Ya.. penulis amat pasti kawan-kawan mengetahui akan hal ini. Tapi berapa ramaikah di antara kita yang sedar kita telah diperdaya oleh syaitan? Kawan-kawan, bukalah mata hati anda semua. Lihatlah setiap perkara itu dengan ilmu dan iman. Bukan dengan hati dan perasaan atau dengan hawanafsu yang tidak pernah puas itu.

Nilailah setiap perbuatan kita dengan ilmu dan iman. Ingat dulu penulis menulis mengenai ‘PEMBARiSS’. Silalah rujuk arkib jika belum pernah membacanya. Jangan cuba melojikkan sesuatu amalan kita yang menurut hawanafsu itu sebagai betul dan bermanfaat. Contohnya: “Eh, takpe tengok cerita ini sekali skala, kita boleh mengenali sifat-sifat dan perangai manusia”. Jika benar ingin mengenali sifat manusia, bergaullah dengan manusia secara ‘live’, libatkan diri dengan kerja-kerja yang membuatkan kita berurusan dengan manusia. Bukannya dengan menonton cerita-cerita rekaan yang entah tidak diketahui bagaimanakah fikiran penulisnya mengenai Allah dan undang-undang Nya..

Ops.. setelah menulis hampir dua muka, barulah penulis sedar yang penulis sudah lari dari topik asal..

HiHi..nanti penulis sambung lain kali ye.

Ingat MUSUH UTAMA kita SYAITAN. dan mesti tahu apakah yang dilakukan oleh SI SYAITAN sehingga diiktiraf sebagai musuh utama kita.

Tiada ulasan:

Entri terkenal