Rabu, 30 Disember 2009

Pena! 3

Baiklah cuba hayati tafsir kat bawah ni.. mengikut susunan ayat yang telah termaktub dalam Al-Quran
  1. Nun, Demi pena dan apa-apa yang mereka tulis,

Dalam ayat pertama itu, Allah telah bersumpah dengan huruf nun. Haa bukan huruf lain. 'Ba' ke 'ta' ke 'ya' ke.. Tapi nun. Sebab? Wallahu 'alam.
Tapi kemudian Allah bersumpah pula dengan pen dan penulisan. Kata ulama tafsir, ia menunjukkan penghargaan pada nilainya.. Disamping, menghalakan perhatian kepada perkara tersebut.. DItengah masyarakat yang begitu tidak mementingkan pendidikan dan pembelajaran kearah itu pada masa tersebut.


Gambar hiasan semata

Penulisan dianggap sangat mundur dan ketinggalan pada masa itu. Walhal, tugasan yang Allah beban kan pada Khalifah-Nya amat perlu pada keupayaan menulis itu subur dan tersebar.

Kemudian Allah juga menafikan tuduhan liar kaum Quraisy kepada Rasulullah:

2- kamu (wahai Muhammad) dengan sebab nikmat pemberian Tuhanmu, bukanlah seorang yang gila (sebagaimana yang dituduh oleh orang musyrik, bahkan kamu adalah seorang yang bijaksana).

Dalam ayat ini Allah menyandarkan ganti nama Nabi s.a.w 'anta/kamu' kepada zat-Nya, (perkataan) 'Tuhanmu' menunjukkan keakraban dan kasih sayang Allah pada Nabi Muhammad.

Kawan-kawan boleh faham tak setakat tu? Tak berapa faham eh? Macam ni, untuk faham tafsiran ayat ni, kawan-kawan kena tengok ayat yang bahasa arabnya, dan kena tahu sikit-sikit tatabahasa Bahasa Arab.

Nak bagi senang fahamnya ginilah, kalau kita ni baik dengan kawan kita, kita mesti nak apa-apa pun berkait dengan dia, betul tak? Haa, jadi Allah nak beritahu, Nabi Muhammad ini sebenarnya mulia dan tidak gila sebagaimana yang dituduh. Selain itu, menjadi lebih-lebih lagi mulia Nabi Muhammad ini apabila baginda itu digambarkan sangat dekat dengan Allah.

Dan kerana itu Allah berkata lagi:

3- Dan sesungguhnya kamu tetap memperoleh pahala yang besar dan tidak putus sebagai balasan menjalankan ajaran Islam;

Tidak cukup setakat itu; Allah sendiri memberi penyaksian agung dan penghormatan besar kepada baginda s.a.w:

4- dan bahawa sesungguhnya kamu mempunyai akhlaq yang mulia.

Sebenarnya bukan dalam surah Al-Qalam aje Allah puji Nabi Muhammad ini berakhlaq mulia. Banyak lagi surah lain. Nak tahu ek? SIlalah rajin-rajin tengok tafsir quran bila mentelaah Quran. PAsti ketemu. Insya Allah.

Habes satu part.
Eh, belum habes lah. Tapi dah tak larat nak sambung. Nanti-nanti lah ye..

Tiada ulasan:

Entri terkenal