Isnin, 14 Disember 2009

KIta tak tahu kita jahil?

Kita buat sesuatu dan kita rasa ok. Selepas mengetahui sesuatu mengenai perbuatan kita, barulah kita rasa..

"Ya Allah kenapalah aku buat macam tu dulu"

Dengan hidayah dan rahmat Allah lah kita dapat menilai tahap kebaikan perbuatan kita. Jika bukan kerana ilmu anugerah dari Yang maha Bijaksana, mustahil untuk kita menilai sesuatu dengan adil dan saksama.

Selalu sahaja kita merasa ok je aku buat gini. Atau yang lebih teruk sikit..

"la, saya tak tahu yang perkara ini tidak boleh dilakukan"

atau

"saya pun tak tahu kenapa saya buat begitu. Saya cuma ikut orang"

Jika sudah tahu yang kita serba tidak tahu dan tidak lengkap, carilah jalan untuk menjadi orang yang lebih tahu dan mampu menjalani kehidupan sebagai hamba Allah. Bukan serba tahu tapi tidak beramal.

Tiada ulasan:

Entri terkenal