Jumaat, 1 Mei 2009

Batak 1

Pernah dengar tak fasal cara-cara ulama terdahulu mengumpulkan hadis Rasulullah? Nak tahu tak macam mana? Nanti penulis cerita satu contoh..

Okay sebelum tu, penulis nak tanya lagi soalan lain. Pernah dengar permainan ‘talifon karat’? Alamak.. tak pernah dengar eh? Begini:

Talifon karat

Ia adalah satu permainan berkumpulan. Setelah ahli kumpulan berada dalam satu barisan, ketua kumpulan akan dipanggil untuk oleh urus setia untuk menerima satu amanat.

dan amanat itu mestilah disampaikan kepada ahli kumpulan..

Amanat itu berbentuk ayat yang mesti dihafal oleh ketua kumpulan. kemudian ia disampaikan kepada salah seorang dari ahli kumpulan secara berbisik, kemudian ahli kumpulan tersebut akan berbisik kepada ahli kumpulan kedua dan seterusnya sehinggalah kepada ahli kumpulan yang terakhir.

Ahli kumpulan yang terakhir menerima amanat tersebut hendaklah menyebut dengan kuat; apakah amanat yang telah dibisikkan oleh ketua kumpulan di awal permainan tadi.

Dah dapat gambaran permainan ‘talifon karat’? Kalau kawan-kawan biasa bermain permainan ini, kawan-kawan akan mendapati, amanat yang disebutkan oleh ketua kumpulan dan ahli kumpulan yang terakhir biasanya tidak sama, kerana sudah berubah ayat; dan kadang-kadang maksud pun sudah berubah.

Dulu, di zaman persekolahan, penulis sentiasa didedahkan dengan permainan ini. Masih segar lagi dalam ingatan, semua pelajar dikumpulkan mengikut kumpulan masing-masing di atas padang tar sekolah.

Dalam kegelapan itu, setiap ketua kumpulan dipanggil untuk menerima ‘amanat’. Apakah amanat itu? membisikkan satu matan hadith kepada ahli kumpulan. Tapi penulis sudah tidak ingat apa matan hadis itu (lama sangat dah). Hasil dari permainan ‘talifon karat’ pada malam itu adalah; semua kumpulan telah salah dalam meriwayatkan hadith yang telah diamanahkan. Kerana, tiada kumpulan yang berjaya meriwayatkan kembali dengan tepat matan hadith yang telah di sampaikan ketua kumpulan masing-masing.

Bersambuunngg

Tiada ulasan:

Entri terkenal