Jumaat, 30 Januari 2009

Jual ikan, jual obat 2

Sememangnya fitrah semula jadi kita, berusaha menyelamatkan diri dari sebarang musibah dan kemudharatan. (Jika kita merasakan sesuatu yang berlaku itu adalah perkara yang memudharatkan). Tapi jika ia dilayan secara berlebihan, ia akan membawa empunya diri kepada sikap ‘jual ikan’. Punca kepada sikap ini bukan hanya kerana fitrah seperti yang penulis tulis di atas. Tetapi ia juga berpunca dari hati kita yang kotor kerana tidak mahu melihat orang lain mendapat kebaikan dari ‘pengorbanan’ kita..

“ish, nanti kalau aku tolong fotostat untuk dia, nanti jimat masa dia. aku yang sibuk ini pulak terkejar-kejar nak fotostatkan untuk dia”

“Bila tiba waktu makan, dia ini aku boleh buat kawan, sebab dia suka belanja aku makan. Tapi kalau masa buat assignment, tak boleh, nanti habis masa aku ajar dia”

“Aku tak nak jadi komiti kelas, aku susah payah fikir untuk kelas, orang lain ‘enjoy’ je sesuka hati. Mana aci, aku pun nak ‘enjoy’ jugak”

“Eh, aku tak suka orang lantik aku pegang apa-apa jawatan, nanti habis masa aku terpaksa korbankan untuk orang lain. Orang lain apa diorang buat?”

“Buat apa aku hairan dia buat apa? esok mati, kubur asing-asing” (Nasib baik ingat jugak mati, kalau tak ingat mati lansung..lagi dahsyat..)

“Biarlah diorang nak buat apa pun asalkan hidup aku tenang dan bahagia”

Itu contoh ‘jual ikan’ dalam hati.. Sekarang penulis ingin menyenaraikan contoh perbuatan jual ikan pula..

Apabila tiba waktu makan, peserta program sangat ramai beratur untuk mengambil makanan. Kebetulan pada pagi itu, kebanyakan peserta tidak bersarapan. So? Apalagi? Inikanmakan tengah hari.. Ambil banyak-banyak.. Sekarang tiba giliran orang belakang untuk mengambil makanan.. tengok-tengok? Lauk sudah habis.. Rupanya orang depan sudah ambil lauk dua-tiga ketul seorang yang sepatutnya diambil seketul untuk seorang.

Seorang kawan sedang berjalan bersama dengan kita dan membawa barang yang sangat berat. Terserlah sekali bebannya barang yang dia bawa. Tetapi kita ‘lihat’ saja. Bukan barang kita.. barang dia, biarlah dia yang bawa.. Nanti sakit pula tangan kita ini..

Kita terperasan yang kawan kita tersalah melakukan sesuatu.. Tetapi tidak menegur..

Banyak lagi contoh-contoh ‘menjual ikan’ dalam kehidupan kita.. Tapi penulis tidak larat untuk menuliskan kesemuanya..

bersambung

Tiada ulasan:

Entri terkenal