Selasa, 4 Januari 2011

Mahu pilih yang mana?

Sangat menyenangkan hati dan tidak pernah mengeluarkan kata-kata yang menyakiti. Bersama dengan dia bernaksud sangat bahagia. Tapi tidak selamanya. Hanya sebentar. Tidak pernah ambil pusing perbuatan kita. Setuju belaka. Ia kaca kelihatan seperti permata

Tidaklah sentiasa bahagia. Bila perlu dia akan berkata dengan jujur, jelas dan sopan. Sakit. Menerima hakikat kelemahan diri. Tapi manis. Inilah permata ditengah kaca.

Merasai manis, masin dan masam dalam satu masakan lebih enak berbanding hanya satu rasa sahaja. Begitu juga alam kehidupan.

Jika kita hanya merasa bahagia, kita tidak tahu betapa nikmatnya hidup selepas menderita. Jika kita merasa tiada salah, bagaimana mungkin untuk kita merasa nikmatnya taubat dan ada ‘sesuatu’ yang perlu dibaiki. Ada misi yang belum selesai.

Untuk memutuskan samada kita perlu menjauhi atau mendekati, perkara pertama adalah mengenali. Bagaimana mahu menjauhi suatu perbuatan jika kita tidak tahu ia adalah salah satu bentuk dosa. Begitu juga dengan pahala. Bagaimana mungkin untuk kita tetap melakukan jika kita tidak tahu ia suatu yang baik?

Akhir kata, memilih bukanlah kerana sayang, tetapi kerana iman dan petunjuk Allah.

Tiada ulasan:

Entri terkenal