Jumaat, 14 Januari 2011

besikah atau minyak wangi

Bersahabat dengan tukang besi, percikkannya mengotorkan baju. Bersahabat dengan penjual minyak wangi, wanginya akan terlekat juga walau sedikit.

Pengalaman telah membuktikan kebenaran ayat di atas.

Mari kita sama-sama fikirkan. Adakah pepatah ini bermaksud kita mesti menjauhi tukang besi? Dan hanya berkawan dengan penjual minyak wangi..

Bagaimana jika kitalah tukang besi itu?

Kita selalu berfikir tentang diri kita sahaja. Tidak pernah mempertimbang orang lain. Pentingkan diri sendiri.

Jika kita hanya bergaul dengan manusia yang sama dari awal hingga akhir kehidupan, mustahil untuk kita menjalankan tanggungjawab menyampaikan Islam kepada seluruh insan yang ada disekeliling kita.

Bunyinya terlalu ekstrem “dari awal hingga akhir kehidupan”, cuba gantikan dengan frasa dibawah:

Dari awal hingga habis sesi pengajian.

Jika kita hanya bergaul dengan manusia yang sama Dari awal hingga habis sesi pengajian, mustahil untuk kita menjalankan tanggungjawab menyampaikan Islam kepada seluruh insan yang ada disekeliling kita.

Dari bertolak hingga sampai

Jika kita hanya bergaul dengan manusia yang sama Dari bertolak hingga sampai, mustahil untuk kita menjalankan tanggungjawab menyampaikan Islam kepada seluruh insan yang ada disekeliling kita.

Dari tempat tidur hingga ke tempat kerja dan belajar

Jika kita hanya bergaul dengan manusia yang sama Dari tempat tidur hingga ke tempat kerja dan belajar, mustahil untuk kita menjalankan tanggungjawab menyampaikan Islam kepada seluruh insan yang ada disekeliling kita.

Pendek cerita; manusia tidakkan mampu hidup berseorangan.

Tiada ulasan:

Entri terkenal