Selasa, 6 September 2011

FIkiran jahat.

Fuiyoooo.. tajuknya bunyi terlalu 'daring'.

ok, assalamualaikum warahmatullah. Selamat pagi dan petang wahai semua manusia yang memahami bahasa Malaysia.

Mugi

Malam tadi tidur sebut nama Allah ke tidak? oo patutlah tak jaga nak sahur. Tidur tidak ingat Allah rupanya.
Bulan syawal sudah berlalu hampir 2 minggu. Tapi rupa kita sudah kembali kebentuk asal atau masih tetap istiqamah dengan perubahan yang telah dibuat sepanjang Ramadhan?

Berbalik kepada tajuk catatan hari ini.

Fikiran jahat.

Apakah fikiran jahat itu?

Ok-ok. Sebelum bermula lebuhraya cerita tentang fikiran jahat, adalah perlu untuk penulis beritahu sebab memilih tajuk inikan?..

Sebab: dalam usaha kita mendapatkan keredhaan Allah, kita perlu tahu perkara yang diredhai dan perkara yang tidak diredhai-Nya. Mengapa?

Mengetahui perkara yang diredhai supaya kita bersemangat untuk melakukannya, dan mengetahui/mengenali perkara yang tidak diredhai Allah, untuk tidak melakukan serta menjauhinya.

Jadi kita perlu kenal apakah itu antara perkara yang tidak diredhai Allah. FIKIRAN JAHAT.

Untuk lebih mudah faham, perumpamaannya adalah: jika kita cinta sayang dengan seseorang, bukan main lagi kita berusaha suka apa yang dia suka dan menjauhi seboleh-bolehnya apa yang dia tidak suka.

Apatah lagi ALLAH ! Tuhan kita kan? Lagi-lagi lah kena cinta apa yang Dia suka dan menjauhi sedaya upaya apa yang Dia tidak redha.

Apakah fikiran jahat itu? fikiran jahat itu segala lintasan fikiran atau idea-idea pelik untuk mengingkari perintah Allah.

Apa sahaja. Fikiran jahat itu adalah dari hasutan syaitan dan manusia ! Hmm.. diulangi ye, syaitan dan manusia. Bukan syaitan sahaja yang boleh menghasut, manusia pun boleh menghasut. Sudah di beritahu Allah dalam surah An-Nas ayat 5 dan 6 :

الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ 

"Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia".                                                                                                  

Mengapa fikiran jahat itu boleh berleluasa dalam kepala kita?
Kerana kita kurang mengingati Allah.

Dahulu penulis sentiasa berfikir. 

Kenapa ya mudah sangat aku bersangka buruk dengan orang? atau lebih spesifiknya dengan orang tertentu sahaja?  
Rupanya kerana kurang mengingati Allah. 

Pendek sahaja jawapannya. Jika sangka buruk itu berlaku dengan orang tertentu sahaja, bermaksud, kita kurang mengingati Allah apabila bersama dengannya.

Mengapakah kurang mengingati Allah ketika bersama dengannya [dengan orang-orang tertentuatau dengan sesiapa sahaja]?.. Boleh jadi pelbagai sebab dan sila muhasabah diri sendiri di tempat dan waktu yang tiada gangguan.

Itulah sebab Allah sudah pesan dalam surah Ar-ra'd:28 ;

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّـهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan mengingati Allah, tenang tenteramlah hati manusia.  

Hanya dengan mengingati Allah fikiran kita tidak akan tertipu dengan hasutan syaitan dan manusia. Ya zikir lah sebanyaknya apabila terfikir hal bukan-bukan tentang saudara seislam dan sesiapa sahaja.

"masalahnya dia melayan saya dengan cara yang paling buruk!, tidak pernah dia layan orang lain seburuk dia melayan saya. Dia pun sudah mengaku"

Ya jawapan untuk alasan sebegini adalah:

Siapakah yang membuatkan dia itu bersikap begitu dengan kita? Bukankah di sana ada kuasa yang sedang memerhati dan membenarkan layanan buruk itu terjadi?.. Dan pasti setiap yang berlaku itu tidaklah hanya untuk saja-saja hobi.

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah 
semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): 
"Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

Al-imran: 191

Di awal ayat itu sudah tertulis, iaitu orang-orang yang mengingati Allah. Hanya dengan mengingati Allah sahaja hatikan jadi tenang. 

Dengan mengingati Allah sahaja kita akan menjadi lapang dengan kesempitan. dengan mengingati Allah sahaja kita tidak akan sombong dan bongkak dengan kelebihan dan nikmat kesenangan.

Dengan mengingati Allah kita akan tidak berfikiran jahat. Dengan mengingati Allah sahajalah kita tidak terfikir pun kata-kata:

"masalahnya dia melayan saya dengan cara yang paling buruk!, tidak pernah dia layan orang lain seburuk dia melayan saya. Dia pun sudah mengaku"

Ya, hanya dengan mengingati Allah sahaja senjata memangkas fikiran jahat !

Bagaimanakah cara mengingati Allah itu??

Kenali Allah. 
Siapakah Allah, apakah kedudukanNya dalam hidup kita?

Sebutlah Dia sentiasa.
Sebut dimulut, sebut dihati..
Setiap kali melakukan sesuatu aktiviti, jangan lupa padaNya.

Segala zikir dan istighfar.. ulanglah. Tiada istilah bosan.
Menyebut-nyebut namaNya bermaksud bertambah cinta padaNya..
Menyebut dengan sebenar-benar sebut.
Bukan menyebut macam burung kakak tua meniru manusia bercakap.

Akhirnya, fikiran jahat akan tenggelam dan meninggalkan kita. Tiada lagi fikiran jahat yang boleh mengganggu kita. Insya Allah.

Kerana Allah adalah Tuhan kita dan Tuhan kepada yang menghasut. Allah juga Tuhan kepada 'fikiran jahat' itu.. Jika kita kembali pada Allah, tiada satu ciptaan Allah pun yang mampu menguasai kita, walau kuasa magik, kuasa kasih sayang, dan kuasa apa pun yang ada pada mereka.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

Wahai orang-orang yang beriman! 
Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; 
dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; 
dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. 
Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. 
(Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. 

Al-Hujurat: 12

Mengapakah kita perlu menjauhi fikiran jahat? kerana ekoran dari fikiran jahat itu, kita akan mengintip dan mencari keaiban orang. Seterusnya, mampukah kita berdiam diri dari hasil intipan itu? Terjadilah mengumpat. Perbuatan yang telah Allah umpamakan memakan daging saudara sendiri.

Alangkah jijiknya akibat fikiran jahat ini. Dan alangkah buruknya akibat fikiran jahat ini. Malah ia akan membawa kepada permusuhan dan perselisihan faham yang lebih besar lagi.

Ya Allah!
Sesungguhnya kami amat jahil dalam menjalani hidup sebagai hambaMu, ampunilah kami.. Dan jauhilah kami dari hasutan serta fikiran jahat yang sentiasa menunggu masa untuk merosakkan amal dan pahala kami.

Setakat itu dahulu untuk hari ini semoga berjaya mengingati Allah !

Tiada ulasan:

Entri terkenal