Rabu, 28 September 2011

Tarbiyyah.

Assalamualaikum kawan-kawan semua!

Hari ini penulis mahu kenalkan kawan-kawan pada satu perkataan yang biasa dengar, tidak biasa dengar, atau alergi untuk didengar.

Tidak kisah samada kawan-kawan semua suka, tidak suka atau alergi, penulis tetap akan memberitahu. Sila baca dahulu.

Jika masih merasa alergi maka boleh lah mencuba anti-histamine terkini jenama ZYRTEC yang telah berjaya membuktikan dapat mengurangkan kesan alergi pada manusia.

Tarbiyyah adalah pelajaran dan pendidikan.
Tiada siapa yang menafikan kepentingan pendidikan.
Betul tak?

Maka dengan menggunakan perkataan tarbiyyah, ayat diatas akan menjadi:
"Tiada siapa yang menafikan kepentingan tarbiyyah".

Jadi mengapa kita masih mencari alasan untuk mengelakkan diri dari tarbiyyah??..

Seterusnya.

Prinsip pendidikan.

Mungkin ada pelbagai prinsip yang boleh diberikan.
Tapi prinsip pendidikan yang mahu penulis ketengahkan adalah:

"Kita sebagai manusia yang sudah cukup akal dan fikiran, maka kita adalah cukup mampu untuk bertanggungjawab ke atas pendidikan diri"

Lainlah jika kita masih budak yang tidak matang..

Tanggungjawab memberikan pendidikan pada diri kita juga tergalas dibahu pemerintah kita atau orang-orang yang bertanggungjawab ke atas kita.
Siapakah pihak yang bertanggungjawab ke atas kita??
Ibu bapa, kakak, abang, kawan-kawan, orang-orang berilmu, jamaah [maksudnya sekumpulan masyarakat atau orang-orang berilmu], dan pemerintah..

Semua ini pihak yang perlu memastikan kita mendapat pendidikan sewajarnya. Jangan lupa DIRI kita juga termasuk dalam pihak yang bertanggungjawab terhadap pendidikan diri sendiri.

Apakah tujuan dan matlamat pendidikan itu?

Untuk menjadikan manusia kembali pada Allah dan mampu melaksanakan perintah Allah sebaiknya sebagaimana yang telah di amanahkan. [tersangat umum matlamat ini, yang penting jelas]. Ayat pendek: redha Allah.

Setiap pihak bertanggungjawab tadi, termasuk diri kita, akan mengadap Allah dan mempersembahkan amalan mereka. Samada, telah menunaikan tanggungjawab itu dengan baik atau sebaliknya. Selagi mana mereka berusaha.. Maka Allah tidak akan menzalimi hambaNya.

Oleh itu, wahai kawan-kawan..

Berusahalah mendapatkan tarbiyyah terbaik.
Dan tarbiyyah yang terbaik bukanlah datang dari jamaah yang terkenal, naqib dan murobbi yang hebat dan mantap..

Tapi tarbiyyah terbaik itu datang dari ALLAH tanpa perantaraan.

Ya, ALLAH lebih tahu dari sudut manakah kita memerlukan tarbiyyah demi mencapai matlamat tarbiyyah yang sungguh agung itu.. Sesungguhnya, dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

Teruskan usaha jangan putus asa ! Allah Maha Melihat segala usaha hambaNya. Insya Allah.

يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ . فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ . وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
Al-zalzalah: 6-8
Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) - untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

Tiada ulasan:

Entri terkenal