Rabu, 21 September 2011

Hidup ini penuh dengan peluang untuk mendekatkan diri padaNya

Oh hai semua ! Semoga sentiasa bahagia disamping Allah. Amin.

Ayuh kita hayati ayat Allah ini:

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." 


Surah Ali-imran: 191.


Setiap hari kita diuji. Setiap hari kita diberi kesusahan dan kesenangan. Susah dan senang, kedua-duanya ujian.

Boleh jadi kita gembira, boleh jadi kita sedih dengan kesusahan dan kesenangan itu. Allahu akbar. Siapakah yang memberi kesusahan dan kesenangan itu? Allah. Tuhan sekalian alam. Dan Allah jugalah yang memberi perasaan dalam hati kita bersama-sama kesusahan dan kesenangan itu..

Kita boleh pilih untuk menjadi gembira dan berlapang dada dengan ujian kesusahan. Dan kita juga diberi peluang dan pilihan sebaliknya jika kita mahu. Manusia adalah satu-satunya makhluq Allah yang diberikan kuasa untuk memilih setelah diberi petunjuk dan bekalan untuk melakukan demikian.

Allah Maha Adil.
Dia tidak akan membiarkan kita memilih sesuatu tanpa panduan dan ajaranNya..
Al-Quran telah diturunkan, para rasul juga telah diutuskan.


كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ 
 Sebagaimana Kami mengutuskan kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu (iaitu Muhammad), yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu, dan membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan yang mengajarkan kamu kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmat kebijaksanaan, dan mengajarkan kamu apa yang belum kamu ketahui. 

Pernah terfikirkah kita bahawa perutusan Nabi Muhammad itu sebagai nikmat dari Allah? Astaghfirullah, jika terfikir pun tidak, apatah lagi untuk bersyukur..

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). 


Betapa pentingnya menghargai dan berterima kasih atas nikmat Allah ! Apakah erti bersyukur??.. Apakah berterima kasih? Berterima kasih atas nikmat perutusan seorang Rasul.. Bagaimana caranya wahai diri yang sentiasa lupa akan nikmat-nikmat Tuhanku..

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar  

Dengan sabar dan solat ! demi menurut segala perintahNya..


وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَـٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ
Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. 

Kawan-kawan,
hidup kita didunia ini untuk apakah?..
Bukankah hidup ini untuk bertemu Allah?
Bukan semata-mata bertemu dan mengadap Allah.
Untuk mempersembahkan segala amalan..
Untuk melakukan segala pengorbanan.
Demi cinta dan rindu padaNya.
Demi keredhaanNya.

Kerana itu orang syahid, terbunuh dijalan Allah, tidak perlu dimandikan. Kerana mereka sentiasa hidup. Hidup dalam cara yang sangat istimewa disisi Allah!
Tidak teringinkah kawan-kawanku..
 
وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:

Begitu teringin sekali untuk mati syahid. Begitu berharap sekali untuk diterima segala amalan oleh Allah. Maka rupanya Allah Maha Mendengar. Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Dia berikan peluang untuk mencapai cita-cita tinggi itu. Cita-cita menjadi syahid dijalan Allah.

Allah menguji kita dengan SEDIKIT sahaja dengan perasaan takut, kelaparan, kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman !

SEDIKIT sahaja wahai sahabat ! wahai kaum keluargaku, wahai saudaraku di jalan Allah ! 
 
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.

Ya Allah, betapa lalainya kami hambaMU untuk bersabar dan betapa Maha Pengasihnya Engkau, menunjukkan jalan, membuka hati kami untuk menghadapi ujian yang sedikit ini. Walaupun kami lebih banyak lupa dari mengingati Mu.


Kawan-kawan,
Tiada perkara yang akan mengubat kesusahan kita melainkan mengingati tempat kita kembali. iaitu Allah. Tuhan kita. Tuhan yang sangat dekat dengan kita. Lebih penyayang dari seorang ibu, lebih memahami dari seorang sahabat, lebih berkuasa dari seorang pemimpin zalim, lebih dekat dari urat leher kita.


أُولَـٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ 
Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya. 

Al-Baqarah: 151-157    

Setiap kali ujian kesusahan datang, aku merasa malu untuk mengadu padaMu, kerana terlalu BANYAK SUDAH NIKMAT yang telah Engkau berikan.. Dan sedikit sekali SYUKURku padaMu wahai Tuhan.

Ya Allah berikanlah kami kekuatan untuk melalui segala ujianMu. Walau sedahsyat mana pun ujian itu. Jauhkanlah kami dari bisikan syaitan berbentuk jin dan manusia. 

Tiada ulasan:

Entri terkenal