Isnin, 19 September 2011

Tiada sehari yang berlalu

Assalamualaikum,

Selamat pagi & selamat menyucikan diri dari dosa.
Kita datang dari Allah tanpa sebarang dosa.

Dan kita mahu kembali pada Allah dengan keampunan Allah terhadap dosa kita. Walau sebesar mana pun dosa itu. Walau sedahsyat mana pun salah kita itu.. kan?..

Kita manusia yang sentiasa mengharap. Tapi usahanya entah kemana.

Mengharap tanpa usaha, itu sia-sia.
Usaha tanpa harap, itu tiada kerja namanya.

وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ ۖ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّـهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah; 
dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; 
tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Surah An-nur: 22

Sebalik ayat ini, ada sebuah kisah. Iaitu kisah 'Aisyah binti Abu Bakr r.a. difitnah oleh para munafiqin. Kena fitnah apakah? Fitnah menyatakan 'Aisyah telah berlaku curang dengan seorang sahabat setelah pulang dari Perang dengan Bani Mustaliq.

Mahu tahu kisah lebih lanjut, boleh cari bahan bacaan di mana-mana..

Ayat ini diturunkan apabila Abu Bakr r.a tidak mahu meneruskan bantuan kewangan kepada seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang telah terlibat dalam menyebarkan fitnah tersebut.

Walaupun ayat ini diturunkan untuk Abu Bakr pada masa itu, adakah ia sudah tidak berguna lagi pada kita?.. Bukanlah Al-Quran ini untuk seluruh ummat akhir zaman. Kita adalah ummat akhir zaman. Sedangkan Al-Quran ini diturunkan sebagai rahmat untuk seluruh alam. Al-Quran benar-benar menjadi rahmat pada manusia, apabila manusia benar-benar menurut isi kandungannya.

Menyebarkan fitnah ke atas 'Aisyah binti Abu Bakr r.a bermaksud menyakitkan keluarga Nabi Muhammad s.a.w, kerana 'Aisyah adalah isteri yang paling baginda sayangi selepas Khadijah Binti Khuwailid.

Betapa seolah-olah tidak dapat dimaafkan kesalahan itu..

Tetapi, Allah telah memerintahkan Abu Bakr r.a supaya tidak memutuskan bantuannya pada sahabat yang susah itu. Allahu akbar.. Rahmatnya ajaran Al-Quran itu. Subhanallah !

Jika:
orang melakukan kepantangan kita.
jiran melakukan sesuatu yang menyusahkan kita.
orang menyirapkan darah kita.
ada yang memalukan kita.

pendek cerita,
jika ada orang yang telah menzalimi kita, memalukan kita.. terutamanya saudara seislam kita. Apatah lagi jika dia adalah saudara mara kita, ahli keluarga kita, sahabat-sahabat kita, kawan-kawan kita..
Maka MEMAAFKAN itulah yang terbaik! Jika kita mampu dan mahu.

kerana,
tidak terbilangnya dosa kita pada Allah!

Apalah sangat dosa manusia yang jahil pada kita yang juga serba jahil berbanding dosa kita yang serba jahil ini kepada Allah yang serba tahu, MAHA MENGETAHUI.

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ
“Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkaulah yang menciptakan aku. Aku adalah hambaMu. Aku akan setia pada perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari dosa yang kuperbuat. Aku mengakui nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”

(Barangsiapa membacanya dengan yakin ketika petang hari, lalu ia meninggal dunia pada malam itu, maka ia masuk Surga. Dan demikian juga ketika pagi hari.” HR. Al-Bukhari 7/150)

Tiada ulasan:

Entri terkenal