Ahad, 4 September 2011

Kahwin.

Assalamualaikum warahmatullah !

Selamat pagi dan petang.

Mugi hari ini adalah: 
sila faham doa anda. Usah membebel panjang dihadapan Allah tanpa memahami setiap butir percakapan yang terkeluar dari mulut sendiri.

Bagaimana perasaan kita melayani orang yang bercakap, dan kita tahu dia sebenarnya tidak memahami perkataannya?.. bosankan.

Kahwin.
Ok, penulis tahu, kalau tulis tajuk ini mesti semua orang minat sangat untuk baca.
Tapi penulis tidak minat untuk tulis.
Tapi entah kenapa hari ini rasa macam perlu untuk tulis.

"oh, mutiara bd, jom kita kahwin cepat-cepat.."  apakah reaksi kawan-kawan jika ada orang menyebut begitu pada anda?.. =p

Hmm, macam-macam alasan dan jawapan yang sudah diberi, tapi jawapan paling senang,
"jika perkahwinan itu semudah menanak nasi, sekarang juga penulis kahwin".

Bercakap tentang perkahwinan bukanlah kepakaran penulis.

Hanya sedikit perkongsian disini.

Perkahwinan bukanlah semata-mata untuk menghalalkan yang haram. Ia adalah ibadah semur hidup. Ia bukan petunjuk kemuliaan seseorang bukan juga tanda kehebatan.

Perkahwinan adalah sebahagian dari syiar Islam untuk menjaga kemuliaan nasab manusia [keturunan]. Perkahwinan menunjukkan darjat manusia lebih mulia dari binatang. Perkahwinan juga untuk menguji cinta manusia pada Allah..

Perkahwinan adalah untuk mendekatkan diri pada Allah ! Alangkah indah dan mulianya tujuan perkahwinan. Jika dan hanya jika kita berkahwin kerana tujuan tersebut.

Ramai orang berkahwin awal, tapi ramai juga orang bercerai awal.
Tapi ramai juga orang berkahwin awal dan bahagia hingga ke anak cucu.
Ada juga berkahwin lambat, tetapi akhirnya bercerai juga.
Dan ada juga berkahwin lambat tapi bahagia hingga meninggal dunia..

Pelbagai kisah perkahwinan, dari kisah yang begitu manis hinggalah kisah yang sangat menyayat hati. Semuanya untuk di ambil pengajaran dan tauladan.


Selamat pengantin baru bagi yang sudah melalui perjanjian [aqad], ia adalah amanah dan tanggungjawab bukan kemuliaan yang perlu di banggakan dan bagi yang masih belum bertemu jodoh ingatlah, semua urusan tersebut di tangan Allah, kita hanya boleh berusaha untuk menjadi yang terbaik dan;

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ خَبِير 

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang keturunan, bangsa atau nikmat yang ada padanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).  



Al-Hujurat:  13

Tiada ulasan:

Entri terkenal