Sabtu, 10 September 2011

Betapa..

Celik mata..
Oh, hari ni kerja lagi.
Penatnya.

Satu lagi hari aku untuk bersibuk.
Sibuk berkhidmat demi negara.
Demi Islam.

Bergegas.
Bersiap.
Meneruskan rutin kerja dan belajar erti kehidupan.
Rehat.
Waktu makan tengahari.
Hari ini sibuk.
Ada kerja tambahan perlu disiapkan.
Tidak perlu makan.
Solat sahaja.
5 minit untuk solat 4 rakaat dan 2 rakaat untuk sunat qabliyah.

Sambung kerja.
Habis sudah waktu kerja.
Balik.
Penat, letih.
Makan, solat dan berehat.
Oh, ada usrah malam ni.

Bergegas pula.
Bersiap.
Solat maghrib.
usrah.
Diam.
Malas bercakap hari ini.
Esok-esok, kalau rajin.
baru bercakap dan berbincang.

Balik usrah.
Sudah malam pekat.
Tertidur keletihan.

Esok akan bermula lagi.

Jika begini setiap hari..
Bilakah masa untuk aku berfikir dan memuhasabah diri ?
Bilakah masa untuk aku menilai kualiti solat dan hubungan dengan Allah?

Jika aku berterusan begini..
Bilakah masa untuk aku mengenal Penciptaku?
Bilakah masa untuk aku mengeratkan hubungan dengan Tuhanku?

Bila?
dan
bila wahai diriku?..

Itu belum berumahtangga dan beranak pinak..
Belum berada dalam suasana kesempitan dan susah..
Belum ditarik segala nikmat

Ya..
Belum lagi berfikir
kerja-kerja dan amanah Allah untuk memakmurkan bumi.
Belum lagi menghayati
tugas dan tanggungjawab menyampaikan pesanan Ilahi.

Masih banyak belum lagi.

Dan rupanya.

Aku sudah lupa..
Apa erti pengorbanan..
Apa erti cinta dan mengenal Tuhan.

Tepuk dada, tanyalah hati.
Dimanakah kamu letakkan Tuhan selama ini ?



Tiada ulasan:

Entri terkenal