Khamis, 3 Disember 2009

Mam nuu ‘u tadkhiin 3

Ha amacam? Ada tak? Ada apa? Itulah kejap baca, kejap tak baca.. Sebab itu tak tahu apakah soalan penulis sebelum ini.. oKaylah ni nak ulang balik soalan. Seorang guru kan tidak boleh jemu mendidik anak muridnya.. Betul tak?

“Apakah benda/perkara yang menjadi HAK MILIK kita di dunia ini sehingga kita diberi kebebasan untuk berbuat sesuka hati kita?”

Dulu-dulu dalam entri yang dah lama berzaman-zaman pernah penulis sebut tentang hal sama. Semua perkara atas dunia ini hak milik Allah. Ia adalah AMANAH untuk kita semua supaya mempergunakannya sebaik mungkin. Jadi?

Bagaimana mahu dikaitkan dengan rokok, merokok dan perokok dengan AMANAH Allah ini? Mudah sahaja. Anggota badan kita adalah amanah Allah. Dengan kata lain, badan kita perlu dijaga sebaiknya sebagaimana yang telah dipandu oleh Rasulullah supaya ia menjadi saham pahala kita diakhirat.

Jikalah kita merokok? Adakah kita menjaga dan menggunakan amanah Allah yang berharga ini dengan baik?? Rasanya setiap manusia yang berakal pun tahu jawapannya..

“Sesungguhnya ada dikalangan manusia yang angkuh dan sengaja mengabaikan hidayah dari Tuhannya sehinggalah sampai disatu saat tiada peluang lagi untuk mereka berpatah balik”..

Ada ayat Quran yang menyebut lebih kurang macam ini isinya. Tapi tidak ingat surah apa dan ayat berapa.. Jadi kawan-kawan, jom kita sedarkan orang-orang di sekeliling kita bahawasanya merokok itu tidak dianjurkan agama malah HARAM hukumnya.

Tiada ulasan:

Entri terkenal