Selasa, 22 Disember 2009

Lagi-lagi rokok

Cuti dah habis. Semester baru akan bermula. Seperti biasa, perjalanan sepanjang malam akan ditempuhi sebelum tiba di bumi Kuantan. Mengantuknya ya Allah. Tapi langsung tak dapat tidur.

Sebab? Pemandu bas merokok! Setiap kali dia cucuh sahaja rokok, pasti terjaga. Bayangkan, sepanjang malam itu tak dapat tidur. Kalau orang sihat mungkin tidak dapat tidur satu malam bukanlah masalah besar. Tapi bagi seseorang yang memang ada penyakit, maka itu akan jadi masalah besar..

Hampir 3-4 hari sakit kerana tidak dapat tidur dek asap rokok pakcik bas. Alangkah susahnya untuk menghadiri kelas seperti biasa.. Jika diikutkan hati mahu saja menyuruh pakcik tersebut membuang rokok yang dihisap. Tapi mengantuk dan kepenatan menyebabkan terlupa untuk melakukan demikian.

Ada banyak pengajaran yang penulis dapat dari peristiwa ini tapi yang paling penting penulis nak kongsi dalam tajuk kali ini adalah, walau apa pun yang kita buat, tiada satu pun yang tidak akan memberi kesan kepada masyarakat.

Maksudnya, apa saja kita buat pasti ada kesan pada masyarakat sekeliling kita. Janganlah sempitkan fikiran kita dengan pendapat

"aku buat macam ni bukan effect orang lain pun"..

Berhentilah menjadi orang yang pentingkan diri sendiri. Kerana anda tidak akan dapat hidup jika seluruh dunia mengamalkan prinsip itu.

Tiada ulasan:

Entri terkenal