Isnin, 28 Disember 2009

Pena! 2

Haaa, entri sebelum ni pendek sangat eh? Nak buat macam mana, bila kelas dah mula, assignment pun bertompok macam kain baru angkat. Itu belum cerita nak kena buat pre dan post reading bila dah masuk kelas.. Haa nasib baik belum masuk hospital lagi..


Balik kelas dah penat. Solat makan solat rehat kejap solat rehat TeRUS. (Tidurlah). Bangun esok dah pagi, kena masuk kelas pagi-pagi lagi. Habis? Bila nak buat benda lain? Macam mana nak kumpul pahala?

Kita hidup atas dunia ini kena kreatif kan? Kreatif kumpul pahala. Bukan kreatif mengata orang.. Laa itulah, melalut tah kemana hala pulak penulis ni kan..

Kalau bukan kerana Allah yang memberi izin penulis mengarang 'short note' tafsir surah Al-Qalam kali ini, entah bila lah segala pembelajaran selama ini dapat disebarkan..

Baiklah jom sambung cerita Surah Al-Qalam..

Secara mudahnya, Surah Qalam ni nak cakap, kita mestilah merasa izzah dengan Islam yang kita ada. Apatah lagi jika kita itu seorang daei. Semua orang Islam daei kan? HA, (tu dia huruf besar dah tu), jangan nak buat tak ngaku pulakks.

Ha apadia? tak tahu apa itu daei? Owh boleh tanya je sesiapa yang tahu. Penulis tak nak cerita kat sini.

Secara panjangnya, ada banyak point-point penting yang di gariskan Allah dalam Surah al-Qalam:
  1. Menceritakan benih Islam mula tersebar dalam Masyarakat makah, suatu anjakan dan perubahan sedang dan bakal berlaku pada Kota Makah dan penduduknya..
  2. Nilai-nilai sosial dan kekeluargaan yang ada dalam kalangan pembesar Quraisy pada zaman permulaan Islam disebarkan.
  3. Penentangan orang-orang kafir terhadap dakwah Rasulullah. Menceritakan bagaimana perasaan Rasulullah s.a.w dan para sahabat diperingkat awal dakwah..
  4. Serta kasih sayang, pujukan, pujian dan hiburan yang Allah beri pada Rasulullah s.a.w dan juga para sahabat.
  5. Dengan kata lain, Allah telah menjamin; musuh Allah akan 'diselesaikan' oleh Allah Yang Maha Mengetahui, Maha perkasa dan Maha Pemberi Balasan. Kita sebagai daei cuma perlu berusaha bersungguh-sungguh dan tidak putus asa dengan perasaan sedih dan kecewa kerana sikap orang-orang yang ingkar.
  6. Merasa izzah dan mulia dengan Islam yang dianugerahkan Allah.
  7. Cerita seorang pendusta dan musuh ketat Rasulullah s.a.w.
  8. Pengisytiharan perang keatas seluruh pendusta serta azab seksa akhirat yang hina buat orang takabbur.
  9. Contoh orang takabbur dan mengancam orang kafir Quraisy yang bongkak dan berbangga dengan harta dan anak-anak..(Faktor yang menjadikan mereka menentang penyebaran risalah Islam)
  10. Agar kita dapat merasai suasana perjuangan pada masa itu. Fasa lemah dan sedikit, fasa kesakitan, kesulitan dan penderitaan.. Serta fasa usaha gigih untuk menyemai benih yang mulia di atas tanah keras

Amacam? Menarikkan surah Qalam ni kan?
Dah tak sabar nak tahu isi surah? Ok, nanti kita sambung esok lusa pulak ye.

Tiada ulasan:

Entri terkenal