Khamis, 24 Disember 2009

Tengok ni


ha, percaya tak kalau penulis cakap, penulis yang jahit baju ni? Oo tak nak caya ye? Takpe. bukan Quran dan hadis pun –tak boleh nak paksa suruh percaya pon. Eh senget kepala ke nak tgk? heheh memag sengaje buat baju tu 'baring'

Tahu tak.. Bukan main lagi penulis siapkan jahit baju ni tau. Ini baju kedua penulis buat. Nampak mak jahit baju macam senang aje. Sekali dah jahit baru tahu penangan menjahit.

Masa kali pertama jahit dulu, bahagian lengan dekat ketiak dan bahu jadi ketat. Ini adalah bahagian yang paling susah nak bajet untuk orang yang tak berpengalaman macam penulis ni. Kali kedua ni, dah senang sikit. Itu pun tersalah buat luas sangat pulak..

Semuanya kene kira dan mesti buat tepat-tepat. Macam kerja kayulah. kerja kayu pun best jugak. Tapi kalau buat kerja kayu tak boleh pakai hasilnya. Kalau menjahit, bila dah siap boleh pakai.

Nabi Idris pun pandai jahit baju. Kiranya Nabi Idrislah orang pertama pandai jahit baju. Kawan-kawan tahu tak hal ini? kalau tak tahu, inilah masa untuk kawan-kawan tahu. kalau dah tahu baguslah.

Nabi Muhammad s.a.w pun jahit baju sendiri jugak. Kalau baju baginda koyak, baginda akan baiki sendiri.. Baguskan contoh yang ada pada Nabi-Nabi kita? Tapi kita ni selalu je nampak orang lain bagus. Ustaz tu lah, Ustaz nilah. Itu ok lagi kalau kagum dengan ustaz.. Ada pulak yang kagum dengan artis. Itu yang paling tak tahan tu. kalau artis beriman macam Ustaz Asri Rabbani tu oklah lagi –ini pun orang panggil ustaz- Masalahnya kagum dengan sesape artis tah..

Entri kali ini nak buat kawan-kawan berminat dengan aktiviti menjahit baju dan membaiki sendiri baju-baju yang kita pakai..

Tiada ulasan:

Entri terkenal