Selasa, 1 Disember 2009

Mam nuu ‘u tadkhiin 1

Haaa, tahu baca ke tak tajuk kali ini? Cam pelik je ye??.

Ejaan arabnya:

mim-mim-nun-wau-ain ta-dal-kho-ya-nun

Maksudnya:

DILARANG MEROKOK.

Apafasal lah tetiba mahu bercakap tentang rokok lagi mutiara bd ni kan? Ada lahh.. Mana boleh cakap sebab apa. hehe. Berahsia pulak. Mana ada rahsia pun. Sebab beberapa hari lepas penulis ada terjumpa satu pamplet yang bertajuk ‘Asap Rokok Pasif’ terbitan Bahagian Pendidikan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Tahu tak? dulu.. penulis ade pakcik yang merokok. Tapi sekarang penulis perasan dia dah tak merokok dah. Bagus betul. Tak tahulah macam mana dia buang tabiat merokoknya. Belum terfikir nak bertanya pengalaman dia lagi. Sebab penulis pun dah ingat-ingat lupa cerita kecik-kecik dulu.

Kali ini penulis mahu mengajak kawan-kawan melihat ‘tak nak merokok’ dari sudut yang lain sikit dari biasa. Maksudnya tidak dari sudut yang Kementerian Kesihatan iklan kan tu lah. Yang banyak kita tengok ‘tak nak rokok’ itu diterangkan dari sudut kesihatan.. Yelah dah Kementerian Kesihatan yang buat iklan tu. Sudah semestinya lah dari sudut kesihatan.

Kesudut manakah penulis akan membawa kawan-kawan? Ke satu sudut yang selalu dilupakan kita semua.. Jeng-jejeng

Budaya merokok itu sudah lama atau baru? Dari manakah datangnya cara hidup sebegini? Pernahkah kawan-kawan semua terfikir. Setelah melihat dan merenung sesaat, adakah pernah kita terfikir ‘faedah’ merokok untuk kehidupan akhirat kita?

Pernah seorang makcik menceritakan pada penulis:

Rokok itu pahitlah. Tak sedap lansung. Makcik dah pernah cuba.

Penulis bertanya makcik tersebut:

Kenapa makcik cuba?

Jawab makcik:

sebab makcik tengok ramai sangat orang hisap rokok kat tempat makcik belajar dulu. Buat pengetahuan semua, tempat belajar makcik itu di Eropah. (Kalau tak salah, semasa belum ada penguatkuasaan undang-undang tidak boleh merokok di kawasan awam). Kiranya dah lama lah cerita ni.

Tengok tu? Rokok tak sedap tapi kenapa hisap jugak. Dan soalan ini mungkin ada banyak jawapan bagi orang yang dah jadi perokok tegar.. betul tak?

Apa pun jawapannya, bukan itu yang mahu penulis senaraikan. Sebab penulis tahu jawapannya sungguh banyak dan kebanyakkan perokok akan memberi alasan yang lebih kurang sama sahaja.

Tiada ulasan:

Entri terkenal