Jumaat, 4 Disember 2009

Mam nuu ‘u tadkhiin 4

Eh? ada lagi sambungan? Tak habes lagi ke tajuk ni? Haaa laaaa. tak habes lagi la ni. Kawan-kawan tahu budaya merokok ini sebenarnya buruk benar.

Tahu tak, betapa musuh Islam berfikir macam-macam strategi nak rosakkan kita. Tapi kita tak pernah bimbang dan kadang-kadang tak pernah ambil tahu pun yang musuh kita tengah berusaha merosakkan kita.

Kalau kita tengok berita, baca berita, dengar berita; (tak kesahlah dengar ke tengok ke baca, kannn) agak-agak kita marah tak bila ada ayah rogol anak, kawan mak rogol anak gadis maknya? Haii mestilah marahkan? Kurang-kurangnya kita mesti geleng kepala, takpun mengeluh sikit bunyi “huh”.. kan?kan? Rosak masyarakat. Rosak anak gadis bila ada ornag tak bertanggungjawab macam ni kan?

Itulah. ROSAK anak gadis sebab perbuatan orang yang tidak bertanggungjawab. Tapi umat Islam rosak? siapa hairan? Kita ke yang hairan? Kita nak hairan apa kan? Kita pun ‘dok syok enjoy’ jugak..

Enjoy hisap rokoklah. Kenapa? Tahu tak duit orang merokok tu pergi ke mana? Sudahlah merokok itu ‘membunuh’ diri sendiri dan orang sekeliling. Duit tu pulak buat bunuh orang Islam kat tempat lain pulak. (Opss, rasa ngeri pulak cakap macam ni).Waduh-waduh sedihnya melihat keadaan umat Islam. Kawan-kawan sedar tak hal ini? Lagi-lagilah kalau yang merokok tu pulak orang yang sangat berguna pada masyarakat.

Cuba kawan-kawan bayangkan, seseorang yang sebenarnya sangat bagus dan bijak otaknya; tapi merokok. Alangkah ruginya dia kan? Masyarakat pun rugi jugak. Meh bagi contoh macam nilah:

Kan orang merokok ini jangka hayatnya lebih pendek dari yang tidak merokok. Katalah sepatutnya dia boleh hidup sampai 63 tahun. Tapi disebabkan dia merokok, jadilah hidupnya 40 tahun sahaja. Dia dah rugi 23 tahun. betul tak?

Kalau orang itu orang bijak, bukan ke orang yang bijak itu bermanfaat untuk orang lain? Bila jangka hayat nya jadi pendek, maksudnya peluang untuk dia kumpul pahala kerana kelebihan yang ada pada dia pun jadi suntuk jugak. Sepatutnya 4 generasi boleh memanfaatkan kepakaran dia, jadi 2 generasi sahaja yang boleh merasai rahmat manfaat dia sebagai orang bijak. Kan rugi tu?? Dia rugi sebab tak dapat kumpul banyak pahala, masyarakat rugi sebab tak dapat merasa khidmat dia yang sangat berkualiti..

Orait, jika ada perokok yang membaca tulisan ini semoga ia menjadi permulaan dan penjana semangat untuk anda berhenti merokok. Jika kawan-kawan bukanlah perokok, sampaikanlah mesej ini pada sedara-mara kita yang merokok atau sesiapa sahaja yang kita mampu untuk sampaikan.

Tiada ulasan:

Entri terkenal