Rabu, 3 Mac 2010

Abaikan

HAi kawan-kawan!

Kali ini penulis nak berkongsi mengenai hati yang hidup dan mati.

Apa perasaan kawan-kawan bila tengok orang mati?

Tak pun tengok mayat?

Mesti ada sikit-sikit rasa takut kan?

Agak-agak takut kita tu takut apa sebenarnya?

Ataupun kalau kawan-kawan jalan sebelah kubur, apa perkara pertama yang kawan-kawan terfikir?

Selalu orang takut lalu tepi kubur.. betul tak? Agak-agak takut siksaan dalam kubur ke takut orang dalam kubur 'bangun'? Hehe macam kelakar tapi memang kenyataan.

Apa kaitan takut lalu kat kubur dengan hati hidup dan mati?

HAti yang hidup adalah hati yang sentiasa ingat pada kematian. DAn takut pada siksaan yang bakal ditempuhi selepas kematian. Itulah hati yang hidup. Ada banyak lagi tanda-tanda hati itu hidup. Tapi tak nak tulis semua kat sini; satu cukup. Jom kita belajar ingat akan seksaan dalam kubur jika kita ingkar di dunia. Barulah kita tak berani sangat nak buat sesuatu maksiat.

Hati yang mati adalah hati yang tidak rasa bimbang langsung pada seksaan dalam kubur. Haa, kan lain tu dengan takut kubur.. Atau takut mayat 'bangun' dari kubur? Kalau kita takut macam ni, hasilnya, kita takkan ziarah kubur.. Betul tak? dah takut sangat.. Padahal ziarah kubur bagus.. Boleh mengingatkan kita tentang kematian. DAn hasilnya, kita akan sentiasa berhati-hati dalam setiap tindak tanduk.. Supaya kita selamat dari azab kubur..

Walaupun kita sibuk dengan segala urusan didunia, cubalah peruntukkan sedikit masa untuk mengingati mati kerana ia dapat menyucikan hati dan meringankan kita melakukan ibadah.

Tiada ulasan:

Entri terkenal