Rabu, 24 Mac 2010

Begini bukan begitu

Kali ini nak cakap fasal hidayah lagi. Tapi dalam cara huraian lain pulak.

Pernah tak kawan-kawan berharap untuk melihat seseorang yang disayangi berubah jadi lebih baik? Sahabat ke, adik beradik ke, ibu ayah ke, sesiapa jelah.. Tapi apa yang kita harapkan tu tak jadi kenyataan.. Atau pun, orang tu macam tuuu lah jugak. Tak berubah pon.. Dah macam-macam cara kita buat.

Nak cakap tak Bagitahu, pelbagai gaya bagitahu dah buat.. Sindir, tak berlapik, berlapik, sopan.. Doa, bagi hadiah, bagi perhatian, bagi pertolongan, bagi sokongan,.. semua macam tak menjadi. Begitu jugak lah orangnya. Tetap dengan personaliti dan pendirian yang tak berapa betul dia..

Mesti pernahkan?? Haa, inilah kita panggil tak dapat hidayah Allah LAGI. Ha, ada perkataan LAGI kat situ. Maksudnya belum sampai masa dia terima hidayah Allah. Pintu hatinya masih belum terbuka..

Mestilah ada hikmah Allah takdirkan begitu kan? COntohnya, kalau dia dah jadi baik seperti yang sepatutnya; mungkin kita dah kurang menggunakan nikmat aqal yang Allah beri. Selagi dia tak baik-baik, kita akan berusaha gunakan aqal kita untuk membantu dia menjadi baik.. Betul tak?? Kita pun dapat pahala sebab berusaha melakukan amal baik.

Intipatinya, jangan putus asa dengan qadha dan qadar Allah. Hidayah Allah akan diberi pada sesiapa yang DIA kehendaki (bukan yang kita kehendaki).

DAri sudut pandangan berlawanan pulak; kita yang agak-agak rasa 'malas' betul nak jadi baik.. Tak boleh lah bagi alasan "Allah tak kasi hidayah" lagi.. Mana kita tahu yang Allah tak kasi hidayah? Isk-isk, sedap-sedap je cakap Allah tak kasi.. RUpa dan zat Allah pun kita tak tahu macam mana, apalagilah kita nak menghukum tindak tanduk Allah kan..

Tiada ulasan:

Entri terkenal