Ahad, 7 Mac 2010

CIk lidah oii

DIsebabkan penulis suka sangat bercakap dan berbual.. Maka kali ini penulis nak bagi ingatan pada diri sendiri mengenai lidah. Selalu orang cakap lidah tak bertulang.. Sebab tu kot yang kalau bercakap memang senang dari bergerak buat kerja. Maklumlah kalu buat kerja kene gerak habis anggota-anggota yang bertulang dan tidak bertulang.

Kita manusia memang tak boleh hidup kalau tak bercakap. Tapi kalau cakap banyak pun masalah. Kita kena pandai-pandai agaklah banyak mana nak bercakap setiap kali bercakap.. Macam makanlah. Kalau makan terlebih jadi gemuk. Kalau kurang pulak tak cukup berat badan; tak daya buat keje pulak.

Lidah kita pun gitulah. Cakap banyak sangat, nanti habis pening orang sekeliling.. Letih melayan orang cakap banyak. TApi kalau diam sangat pun menyusahkan hati orang jugak. Jadi bercakaplah secukupnya agar orang dapat merasai manfaat kehadiran kita; senyaplah sekadarnya supaya tiada salah faham. Cewah.. Ni memang betul nasihat diri sendiri ni. Sebab cakap banyak sangat..

KAdang-kadang cakap tu asyik menyindir orang saja. KAlau macam tu baiklah diam. Mendidik itu bukan hanya dengan menyindir. Silap-silap, orang lain yang kita sindir, orang lain yang terluka.. Kan kelam kabut alam jadinya. Sekali sekala okaylah. Bukan tak boleh lansung. Tapi kalau setiap kali jumpa??

Kadang-kadang jugak, kita ni orang tegur 100 kali pun kita buat 'dek' je. Itu masalah kita bila tak faham 'bahasa' orang lain. Walhal sama je bahasa yang digunakan. Bukannya guna bahasa cekoslavakia pun.. Hadoiii la.. Inilah yang dinamakan masalah komunikasi. Terlebih faham pun masalah, tak faham-faham pun masalah..

Semua nya berpunca dari lidah.. Jom kita hidupkan hati kita dengan mengingati mati.

Masalah masyarakat kita ni, ada mentaliti pelik. mati itu hanya diingati oleh orang tua dan orang sakit sahaja. Kalau orang muda yang ingat mati ni, memang tak tahu nak enjoy hidup.. Ada betul ka begini?

Tahu tak? Sebenarnya hidup lebih bahagia jika kita mengingati mati. SUngguh.. Kalau tak caya cubalah.. mana tahu dengan ingatnya kita pada mati, akan jadikan lidah kita lebih terjaga.

Tiada ulasan:

Entri terkenal