Jumaat, 5 Mac 2010

Macam mana ni

Pernah terfikir tak bebola mata kita menghala kedalam?. Maksudnya, mata kita ini nampak yang ada pada badan sendiri. Haa, kalau tak fernah terfikir, cuba bayangkan sekali.. MAcam mana agaknya hidup kita kalau jadi macam tu.

Ok dah cukup la tu. Bayang kejap je dah la. Itulah kebesaran Allah. Kebijaksanaan Allah mencipta kita. Allah bagi mata untuk melihat, Allah bagi aqal untuk berfikir dan hati untuk buat keputusan..

Apa jadi pada kita bila kita melalui sesuatu peringatan? Atau dengan kata lain bila ada tazkirah?

Tak pa, aku tak buat pun macam tu.
BUkan aku yang buat.. tak kesah lah
MAna dia tahu aku buat? Suka hati akulah nak buat apa..
Dia bukan tahu aku buat pun.. Tu tegur orang lain tu.. BUat tak tahu je

Peringatan yang terbit dari mulut diri sendiri akan pertama sekali sampai ke telinga sendiri.. BUkan telinga orang lain. Bermaksud peringatan yang kita beri adalah peringatan buat diri sendiri.

Kadang-kadang kita ghairah mahukan orang disekeliling kita menjadi 'orang baik'. Kita bercakap berdegang-degang(betul ke perkataan ni.. tak tahu apa perkataan sepatutnya) mahu betulkan masyarakat.. Mahu komuniti kita bagus.. Tapi kita sendiri tak ikut nasihat yang kita bagi pada orang..

Jika kita sendiri tidak mengikut nasihat sendiri, bagaimana orang lain mahu ikut nasihat kita??
Nasihat adalah alat. Alat itu boleh digunakan sebaiknya atau disalah guna. Wauu? Nasihat pun boleh disalahguna? Ha'a memang pun..

Jadi isi kali ini adalah, mari kita berusaha jadi orang baik dengan tidak melupakan nasihat sendiri dan tidak mengabaikan nasihat orang lain. Dan gunalah deria pemberian Allah itu untuk melihat diri sendiri juga.. MUHASABAH itu penting.

Tiada ulasan:

Entri terkenal