Sabtu, 20 Mac 2010

Sudah la tu

Pernah tak kawan-kawan buat nakal? HEhe.. Tau mestilah pernah kan? Buat maksiat? Isk, ade ke penulis ni tanya soalan macam tu pulakkan?..

Ok-ok tak nak tanya dah macam tu.

Dalam penulis kali ini penulis mahu mengetengahkan satu isu. Apakah isu tersebut? (Macam tulis dalam majalah pulak daahh). Okay-okay. DAH cukup lah perasan sorang-sorang tuh.

Kalau kawan-kawan baca tulisan yang membincangkan tazkiyatunnafs (penyucian diri), mesti akan ada satu topik sentuh hal ini. Apakah hal itu? Kira-kiranya beginilah bunyinya:

Apabila kita memandang rendah pada suatu dosa kecil, maka itulah permulaan dosa besar.. hmm.. takut tak? EH tak cukup menakutkan ke? Tak pun, kita pernah buat salah dalam hidup, pastu kita asyik ulang ceritalah pada orang lain dengan bangganya.. itu pun boleh buat dosa lama kita jadi berganda..

Mungkin kawan-kawan susah nak faham, jadi meh lah penulis bagi satu contoh..

Kita tengah tak puas hati dengan seseorang.. Kita pun pelepas segala macam perkataan pada dia depan kawan kita. Kedian kawan kita pun tegur lah kita.. Tak nak bagi kita melarat mengata orang.. Tapi kita pun jawab: Relaks.. la. Bukannya dosa besar pun. Kata sikit-sikit je. Nanti mintak maaf la balik..

Atau satu lagi contoh:

Bila kita buat perkara sia-sia.. Dan kita sedar ia adalah sia-sia.. Tak kiralah bercakap ke, tengok ke kan.. Apa-apa jelah yang sia-sia tu. Tapi kita cakap pada diri kita, takpalah sekali sekala.. nanti taubatlah..

Atau

dengan mengulangi dosa kecil berkali-kali. HA, sikit-sikit lama-lama jadi bukit..

Ayuh kita sama-sama pertingkatkan taraf kita disisi Allah. Supaya bahagia diakhirat sana. Manusia tiada apa-apa untuk menghargai pahala kebaikan kita di akhirat kelak..

Tiada ulasan:

Entri terkenal