Sabtu, 4 Jun 2011

Ujian itu banyak bentuk

Kejahilan. Bagi aku itulah ujian paling dahsyat. Setakat ini. Aku belum diuji dengan kepandaian.

Jahil dan tidak mengetahui ajaran agama. Tidak mengerti kesukaan dan kemurkaan Allah. Aku tidak tahu bagaimana mahu benar-benar menjadi hamba Allah.

Bahkan aku hanya tahu tujuan hidup setelah berumur 15 tahun ! Jika aku ini umpama mesin atau kereta, sudah lama buruk dan punah.

Aku tidak faham kenapa Allah suruh aku solat. Lebih teruk jahil ku, aku tidak dapat menerima kenapa banyak betul peraturan hidup bila jadi orang Islam.

Aku juga tidak mengerti kenapa mak memaksa aku menghafal Quran. Aku tidak mengerti juga mengapa aku mesti bersekolah disekolah hulu.. dalam kampung, penuh dengan tanah merah.. Semata-mata untuk aku belajar dan memahami agama..??

Mengapa agama itu begitu penting. Sehingga aku tidak boleh bersekolah di asrama penuh.. Sedang keputusan peperiksaan aku layak untuk ke sekolah asrama penuh.


Ya Allah, rupanya amat besar hikmah dan kebijaksanaanMu dalam memberi hidayah pada hambaMu.

bersambung..

Tiada ulasan:

Entri terkenal