Rabu, 22 Jun 2011

Kembalilah pada Allah.

Assalamualaikum..

Ini sebenarnya sebuah surat.
Buat para pecinta kebenaran yang masih berkenalan dengan jalan dakwah, satu-satunya jalan untuk kembali pada Allah.

Walaupun kita merancang untuk bertemu, tetapi Allahlah yang menyusun pertemuan kita. Allah sebenarnya yang menetapkan pertemuan singkat itu.

Dan Allah juga yang menggerakkan hati-hati kita untuk bersungguh-sungguh bertemu dan berbicara mengenaiNya. Tanpa izin Allah tidak mungkin pertemuan kita menjadi realiti.

Dan tidak lupa, Allah juga yang membuatkan kita cinta pada kebenaran. Allah tidak membuatkan kita cinta kebenaran secara magis.. Allah berikan aqal, al-Quran, contoh tauladan [Rasulullah, para sahabat, para mujahid-mujahidah, para daei ilallah] agar kita ketemu kebenaran..

Setelah menerima segala pemberian Allah ini, dengan rendah hati kita tunduk pada kebenaran yang telah Allah tunjukkan. Barulah kita bersedia untuk terlibat dengan tugasan sebenar kita didunia ini.

Apakah antara tugasan kita yang sebenar? Dari mana kita tahu tugasan kita yang sebenar? Pastilah dari Allah, Tuhan kita yang Maha Pencipta.

"Tidak aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepadaKu" Surah Az-dzariyat: 56

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, aku hendak menjadikan Khalifah dimuka bumi. Mereka berkata; adakah Engkau mahu menjadikan orang yang akan merosak dan menumpahkan darah disana, sedangkan kami bertasbih memujiMU dan menyucikan namaMu? Dia berfirman; Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" Al-Baqarah: 30

"sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebaikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati dengan kesabaran" Al-asr: 2&3

Kenapa kita diutus ke dunia? Ayat pertama itu sudah menjawab.

Tetapi apakah ibadah itu? Maka ayat kedua dan ketiga memberi petunjuknya. Banyak lagi kata-kata Allah Yang Maha Indah, memberitahu tugas kita sepanjang hidup di dunia ini.. Kakak cuma senaraikan ayat yang berkaitan dengan situasi adik sahaja.

Sebagaimana yang telah kita bincangkan,

Al-Quran itu panduan.
Islam pula cara hidup.

Islam itu bermaksud menyerah diri kepada Allah. Bagaimana mahu menyerah diri pada Allah? Al-Quranlah yang akan menceritakan, Rasulullah pula menunjukkan caranya.. Dalam proses kita tunduk dan menyerah pada Allah, pastilah kita akan di uji. Allah mahu lihat kesungguhan kita. Allah mahu kita membuktikan cinta kita padaNya.

Sedangkan belajar di kampus-kampus menuntut ilmu pun diuji para pelajarnya, inikan pula hamba Allah yang berkobar-kobar semangat menyatakan cintanya pada kebenaran dan pada Yang Maha Pencipta.

"Apakah manusia mengira mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, kami telah beriman dan mereka tidak diuji?"

"Dan sungguh, Kami telah menguji orang terdahulu, maka pasti Allah mengetahui orang-orang yang benar dan orang-orang yang berdusta"

"Ataukah orang-orang yang mengerjakan kejahatan itu mereka mengira mereka akan terlepas dari azab Allah? Sangat buruklah apa yang mereka tetapkan itu"

Al-Ankabut: 2-4

Ujian Allah akan datang dalam pebagai bentuk. Demi menghasilkan muslim yang benar-benar ikhlas padaNya.

Bukan senang untuk ikhlas.
Kerana itu Allah berikan ujian.
Agar kita berusaha untuk ikhlas.
dan berjaya mengecapi ikhlas. [berbelitkah? takkan..]

Ujian datang ditempat yang kita paling lemah untuk menghadapinya. Jika kita sudah kuat menghadapi, apalah harga sebuah ujian itu..? Kan?

Jika kita lemah dengan harta, hartalah menjadi penguji iman.
Jika kita lemah dengan kawan, kawanlah yang akan menjadi objek untuk diuji keimanan.
Jika kita lemah dengan jantina berlawanan, merekalah yang akan menjadi ujian buat kita.
Jika kita lemah dengan perasaan, perasaanlah akan menjadi bukti kekuatan iman kita.
Jika kita lemah dengan ibubapa, ibubapalah yang akan menjadi tempat iman kita diuji.

dan pelbagai lagi titik-titik lemah manusia. Semuanya berbeza. Kerana itu kita bersama, bertemu, berkenalan.. Agar kita dapat contoh mencontohi bagaimana melalui setiap ujian itu agar kita benar-benar membuktikan keimanan pada Allah. Alangkah cantiknya susunan Allah..

buat adik-adik dan teman seperjuangan yang cintanya pada kebenaran diuji dengan ibubapa..

Benar, kita perlu taat pada kedua ibubapa. Ketaatan itu wajib selagi tidak bercanggah dengan suruhan dan larangan Allah. Itulah PERINTAH ALLAH.

Juga termasuk dalam perintah Allah, berbuat baik pada mereka walaupun mereka tidak beriman padaNya. Atau dengan maksud lain, adab sebagai seorang anak terhadap ibubapa perlu di amal, walaupun mereka menentang kebenaran yang kita imani.

Kita sebagai anak; ibubapa adalah antara manusia yang paling kita kenali dan, kita juga adalah manusia yang paling mereka kenali..

Kebijaksanaan dan akhlaq adalah kekuatan yang diperlukan untuk menghadapi ujian ini.. 

Hayatilah kisah-kisah sahabat yang telah diuji dengan ibubapa mereka. BANYAK. Rasulullah juga pernah diuji dengan ibubapa, penjaga dan ahli keluarga..

"iaitu orang yang memenuhi janjinya pada Allah dan tidak melanggar perjanjian"

"Dan orang yang menghubungkan apa yang diperintahkan Allah untuk menghubungkan dan mereka takut pada Tuhannya dan takut kepada hisab yang buruk"

"dan orang yang sabar kerana mengharap keredhaan Tuhannya, melaksanakan solat dan menginfakkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik"

"Iaitulah syurga 'Adn, mereka masuk ke dalamnya bersama orang soleh dari kalangan nenek moyangnya, pasangannya, anak cucunya, sedang malaikat masuk ketempat itu dari semua pintu
 sambil mengucapkan; selamat sejahtera keatasmu kerana kesabaranmu. Maka alangkah indahnya tempat kesudahan itu".

Ar-r'ad: 20-24

Berbuat baiklah pada ibubapa, jagalah adab-adabnya. Jika kita merasakan selama ini kita sudah cukup beradab, mungkin hari ini, disaat ujian ini datang, ia adalah hari dimana kita perlu menambahkan lagi adab dan bermuhasabah..

Bersabarlah dengan tuduhan mereka. Sesungguhnya ia memang perit. Maka ikutilah kesabaran itu dengan solat, bersedekah, dan perbuatan baik pada mereka yang menyakiti kita. Insya Allah.. Disana ada tempat kediaman yang indah disediakan buat orang-orang seperti adik.. 

Itu lah tempat rehat dari segala kesusahan selepas berjuang dan berkorban membela kebenaran.. Syurga 'Adn.

Selagi masih bernyawa, tiada rehat buat para pencinta kebenaran. Seluruh kehidupaan, tenaga, masa, harta semuanya untuk membela kebenaran yang datang dari Allah.

Sekian.

Tiada ulasan:

Entri terkenal