Rabu, 29 Jun 2011

Saya ada dua baju

Saya ada dua baju.

Dua-dua baju muat dengan saya. Bezanya, satu baju saya selalu pakai dan saya sangat menghargai keselesaan baju itu. Itu adalah baju A.

Manakala satu lagi baju.. Baju B.

Saya tidaklah nampak teruja apabila memakainya. Tetapi itulah baju yang akan saya pakai bila baju yang disukai itu masih dibasuh dan belum kering.

Apabila orang lain bertanya tentang baju saya, saya akan bercerita dan mempromosi baju A, walaupun sebenarnya saya sedang memakai baju B dengan selesanya.

Alhamdulillah Allah memberikan saya baju A dan B. Kedua-dua baju itu penting untuk saya. Jika baju A tiada, saya kehilangan baju yang saya suka. Manakala kehilangan baju B pula akan membuatkan hidup saya kurang sempurna kerana tiada baju untuk digilirkan dalam menutup aurat saya.


Cerita ini hanyalah sebuah analogi kehidupan. Buat yang memahami.. Saya sedang cuba menyedarkan baju B saya,

"walaupun saya tidak pernah menyebut-nyebut awak sebagai mana saya selalu menyebut-nyebut dan mempromosi baju A.. Baju B tetap penting dalam memberi saya kekuatan untuk menghadapi hidup ini kerana fungsi anda adalah pelengkap dalam kehidupan saya".

Sekarang saya sudah tiada lagi baju B. Kerana baju B sudah tidak merelakan dirinya untuk dipakai oleh saya. Tetapi Allah yang Maha Pemurah telah memberikan saya banyak baju seumpama dengan baju B sehingga saya merasa.. kenapa aku masih terfikirkan baju B yang hilang itu??

Kerana saya kurang bersyukur. Astaghfirullah. Ampunilah saya Tuhanku.

Kesimpulannya, bersyukurlah walaupun anda punya dua baju. Apatah lagi jika kita punya beralmari-almari baju!

dan yang paling penting jangan mendiskriminasi 'baju-baju' anda!

Sekain terima kasih. Jumpa lagi dilain siaran.

p/s: Ini bukan kisah peribadi. Ini kisah biasa dan realiti terjadi dalam dunia ini.

Tiada ulasan:

Entri terkenal