Khamis, 2 Jun 2011

Terus mencari hidayah Allah

Di Darul Quran, aku ketemu banyak jenis manusia. Jenis yang paling banyak adalah manusia CINTAKAN AL-Quran.

Aku tidak pernah melihat begitu sayangnya manusia pada kalamullah sebagaimana mereka yang menghafal Quran di darul Quran.

Mereka sanggup bangun tengah malam untuk mengingati kalamullah. Ada yang sanggup duduk berjam-jam semata-mata untuk mengulang hafalan. Ada yang sanggup membiarkan kawan menunggu sebentar demi menghabiskan hafalan hariannya.

Alangkah peliknya suasana yang aku lihat. Aku tidak pernah lihat sebelum ni. Aku pun baca Quran masa sekolah dulu.

Tapi aku bukan baca Quran kerana aku cinta Al-Quran. Aku baca Al-Quran kerana dipaksa mak. Aku serabut dengar mak berleter. Sakit telinga kena tuduh macam-macam. Lebih baik aku baca Quran. Jadi aku baca Quran untuk hiburkan hati. Untuk mengelak dari mendengar segala leteran dan tuduhan mak.

Indahnya Allah perkenalkan aku dengan orang yang cinta Al-Quran. Sehingga aku yang tidak cinta Al-Quran ini pun terasa kehangatan cinta mereka pada Al-Quran. Seronok melihat mereka menghafal. Tidak jemu pun. Ulang-ulang dan terus ulang. Aku?

Kan sudah diceritakan sebelum ini, masuk Darul Quran bukan kerana cinta Al-Quran sangat. Tapi kerana mahu memenuhi janji pada mak untuk menghafal Quran.

Disanalah aku belajar, memperbaharui niat. Menghafal dan memelihara Al-Quran itu kerja semua orang. Semua manusia yang bergelar hamba Allah. Hanya dan hanya jika dia sedar akan tugas dan tanggungjawab dia. Menghafal sahaja tidak cukup. Isi Al-Quran itu panduan hidup. Ia perlu difahami..

Maka barulah aku sedar. Kerana itulah usrah itu penting. Dakwah dan tarbiyyah itu penting. Kerana melalui usrah, dakwah, dan tarbiyyahlah aku akan menjiwai dan melaksanakan tugas hamlatul Quran yang sebenar.

Untuk apa ingat seketul-seketul ayat Quran, tetapi tidak mengamalkan..
Bahkan lebih dahsyat tidak faham pun apa yang telah diulang-ulang dan dibaca setiap hari..

Hidup ini perjalanan menuju Tuhan pencipta sekalian alam. Jika kita sentiasa disibukkan dengan urusan-urusan yang melalaikan kita pada Allah, maka apakah tanggungjawab kita sebagai hamba akan terlaksana?

bersambung

Tiada ulasan:

Entri terkenal