Sabtu, 31 Januari 2009

Jual ikan, jual obat 3

Jadi macam mana caranya untuk kita mengikis sikap suka ‘jual ikan’ ini? Kalau jual ikan betul-betul ikan dari laut ke, sungai ke, sangkar ke, tidak mengapalah.. itu memang bagus.. Ini kes ‘jual ikan’ yang selfish niii..

Formulanya senang sahaja. Buat sesuatu IKHLAS kerana Allah. Apabila mahu melakukan sesuatu, pertimbangkan juga keuntungan yang bakal kita peroleh diakhirat. Jangan berfikiran pendek.. Kita orang Islam punya pemikiran yang jauh ke hadapan. Sampai hari Akhirat..Hari pembalasan.. Hari penyesalan..

Jangan disebabkan kesungguhan kita ‘jual ikan’ di dunia menyebabkan kita melafazkan kata-kata penyesalan di akhirat..contoh:

“YA Allah, kalaulah dulu aku tolong dia”, “Ya Allah, kalaulah aku sumbang tenaga aku”.. Haaa.. Kalau kata-kata ini dilafazkan pada hari akhirat kelak, sudah lagi tiada berguna..

Tiada kerugian kita membantu orang lain, tiada istilah bankrup dalam usaha kita melakukan amal solih. Allah sudah berjanji pada kita hambaNya, setiap perbuatan itu dikira. Lihat surah Al-zalzalah. Dan setiap janji Allah itu benar semuanya.. Tiada penafian..

Eh? Terlupa pula hurai mengenai jual obat.. Jual ubat yang penulis maksud kan bukan lah jual obat untuk merawat sakit badan itu. Ini ‘jual obat’ dalam cerita P.Ramlee. Tahukan cerita jual obat dalam cerita P.Ramlee tu? Penulis pun sudah tidak ingat bagaimana jalan ceritanya. Yang penulis ingat cumalah bahagian pelakon cerita tersebut ‘menjual obat’. Cerita sekawan penipu cuba menjual ‘obat rekaan’ mereka..sambil menyanyikan lagu.. yang penulis ingat liriknya “hai obat, hai obat, mari beli obat”.. Entah, apa entah lagi lirik nya tidaklah disimpan dalam kepala pula. Jadi ‘jual obat’ yang penulis ingin hurai di sini ialah ‘jual obat’ yang membawa maksud menipu atau berbohong..

bersambung..

Tiada ulasan:

Entri terkenal