Khamis, 29 Januari 2009

TErowong berSAYAP

Pada hari ini 29 Januari 2009, penulis telah membaca surat khabar berita hairan. Ada beberapa berita yang penulis tertarik. Pertama mengenai terowong. Kedua mengenai sayap parti UMNO mesti dibubarkan untuk membantu menghapuskan penyakit politik wang dalaman.

Adakah kawan-kawan dapat melihat kaitan antara kedua-dua tajuk ini? Hmm, penulis begitu tertarik dengan tajuk yang kedua itu dan pada masa yang sama sangatlah terdorong untuk mengetahui cerita lebih lanjut mengenai terowong di Palestin.

Terowong di Palestin dibina oleh para pemuda yang penuh dengan pengalaman dan kekuatan serta dapat menyiapkan terowong yang sangat luas dalam masa beberapa hari sahaja. Tahu tak berapakah besar terowong itu? orang boleh berdiri dan berlari di dalamnya. Hmm, ‘imagine’ sendirilah besar mana terowong itu. Fungsi terowong tersebut adalah untuk menyalurkan makanan dan ubat-ubatan kepada rakyat Palestin. (Perhatikan betul-betul penulis tidak menggunakan perkataan menyeludup kerana penulis rasa itu bukanlah menyeludup). Zionis kata mereka ini pengganas? Hmm, mungkin mereka meninggalkan otak mereka dirumah semasa membuat kenyataan.

Sudahkah kawan-kawan nampak kaitan antara kedua perkara ini? Hmm, mungkin susah untuk difahamikan? Mari kita ikuti huraian di bawah.

Pemuda adalah manusia yang paling bertenaga, dan paling produktif jika dibandingkan dengan tahap-tahap umur atau generasi yang lain. Perhatikan bagaimana, pemuda palestin yang berpengalaman dapat menggunakan kepakaran dan kekuatan mereka membina terowong dalam masa yang singkat. Ia amat diperlukan di dalam negara bergolak seperti Palestin. Bagaimana pula dengan politik wang? Penulis sangat bersetuju dengan pendapat seorang ahli politik (tidak diingati namanya), mengatakan bahawa membubarkan sayap UMNO tidak akan menyelesaikan masalah politik wang.

Pemuda adalah manusia yang paling produktif dan sesuai untuk melakukan apa jua perkerjaan yang mungkin tidak mampu dilakukan oleh generasi lain.Pada pendapat penulis keterlibatan pemuda dalam sayap UMNO, akan memberikan satu medium yang sesuai untuk para pemuda di Malaysia untuk bersedia menghadapi atau melibatkan diri secara serius selepas tamat pembelajaran mereka.

“Takkanlah bila dah nak jadi wakil rakyat baru nak belajar selok belok politik?”. Sebagaimana kita ingin masuk ke dewan peperiksaan lah. “Takkan masa masuk dewan periksa baru nak belajar?”. Begitulah juga perkara ini.. (hehe berpolitik pulak). Malaysiakan negara yang bebas bersuara. Penulis rasa tidak salah memberikan pandangan mengenai hal ini. Walaupun penulis bukanlah terlibat dengan politik secara lansung.

Penulis berpendapat mengambil berat mengenai politik adalah suatu keperluan, kerana kita perlu kenal dan tahu siapakah yang sedang memimpin kita dan siapakah yang meneraju segala urusan kehidupan kita sebagai rakyat.

Eh sudah melencong.. Hmm dah lama penulis tidak melencong.. Okaylah balik pada topik asal.
Kaitan antara terowong di Palestin dan cadangan pembubaran sayap UMNO..
Kaitannya adalah: Pemuda sebagai agen kekuatan dan perubahan sesebuah negara. Jika pemuda di gunakan secara maksimum, maka dapatlah negara memanfaatkan segala kebaikan yang ada pada mereka. Jika negara tidak memanfaatkan mereka, negaralah yang rugi.

Proses Pembelajaran bukanlah tertakluk pada apa yang dipelajari di universiti atau sekolah atau kampus sahaja. Seluruh kehidupan kita adalah pembelajaran. Jadi, tiada istilah pemuda atau pelajar atau mahasiswa perlu menumpukan perhatian kepada pelajaran dan tidak membabitkan diri dengan perkara-perkara lain.

Yang wujud hanyalah “pelajar dan seluruh umat Islam, mestilah sentiasa belajar, tidak kira walau di mana dan apa pun kedudukan dia”.

Selamat memboikot barang yang membantu regim TEL AVIV.



BOIKOT.BOIKOT.BOIKOT

Jangan berhenti memboikot sehingga regim TEL AVIV dan Zionis benar-benar kalah.


Tiada ulasan:

Entri terkenal