Sabtu, 24 Januari 2009

Inilah ukhuwah menurut Al-Quran

“Dan orang-orang Ansar yang telah menempati kota Madinah dan telah beriman sebelum kedatangan orang muhajirin, mereka menyintai orang yang berhijrah ke tempat mereka. Dan mereka tidak menaruh sedikit pun keinginan dalam hati mereka terhadap apa yang diberikan kepada kaum Muhajirin; dan mereka mengutamakan kaum Muhajrin atas diri sendiri meskipun mereka memerlukan. Dan barangsiapa yang menjaga diri nya dari kekikiran maka mereka itu lah orang yang beruntung.”

Surah Al-Hasyr: 9

“Dan orang yang datang sesudah mereka (Muhajrin dan Ansar), mereka berdoa, Ya tuhan kami, ampunilah kami dan saudara kami yang telah beriman terlebih dahulu dari kami dan janganlah engkau tanamkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya tuhan kami sungguh Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyanyang.”

Surah Al-Hasyr: 10

Ukhuwah itu hasil dari keimanan kepada Allah. Tiada ukhuwah tanpa iman.. Ukhuwah itu terpancar setelah iman tersemat di dalam diri seseorang. Pastikan kita ada iman supaya kita ada ukhuwah..

Ingat, tiada ukhuwah jika tiada iman. Iman hanya lahir dengan didikan, latihan dan ilmu.. Tambahkan ilmu dan latihan nescaya bertambah iman, akhirnya merasai dan memahami apa itu ukhuwah menurut Al-Quran.. (Pendek kata, jangan disebut mengenai ukhuwah, andai solat fardu masih tidak terjaga).

Akhir kata, Baiki iman, baiki amalan dalam hidup, banyakkan amal solih, nescaya ukhuwah itu ada..

Baiii jumpa lagi di lain siaran.. Senyum-senyum selalu..

Tiada ulasan:

Entri terkenal