Jumaat, 17 Julai 2009

Datang awal atau lambat 2

Okaylah, seperti biasa, bila dah cerita-cerita macam gini, kenalah kupas dan garap pengajaranya kan? Takkanlah kita nak biar apa yang berlaku dalam hidup kita ini sebagai ‘angin lalu saja’. tiada renungan dan iktibar..

Antara perkara yang kita boleh pelajari adalah:

Tak semua kerja penting kita, dianggap penting oleh orang lain. Maksudnya, kita perlu memahami keadaan orang lain sebagaimana kita mahu orang lain memahami keadaan kita.

Tugas kita berada dipusat pengajian adalah belajar, tapi bukanlah semata-mata yang ada dikelas. Lain-lain luar kelas pun kena jugak belajar. Dan adalah sangat tidak patut kita bertanya orang yang balik awal ke pusat pengajian untuk apa?

Apabila kita bertugas/bekerja di bahagian perkhidmatan awam, kemahiran bersosial dan komunikasi itu sangat penting. Haaa, contohnya ahli farmasi, jual ubat pada orang sakit. Kalau tidak pandai layan orang, silap-silap, sakit sikit pun boleh jadi bertambah-tambah pulak. Macam tulah jugak kerja kat tempat lain. Kiranya, orang yang bekerja dibahagian layan orang ni, memang ada satu keistimewaan atau wajib ada keistimewaan itu. Pandai layan orang. Macam orang yang layan penulis nak ambil kunci ni lah. Dengan muka dan gaya dia bercakap tu, penulis jadi kofius, boleh ke tidak sebenarnya ambil kunci awal-awal.. (Input tak sampailah –komunikasi tidak berkesan).

Owh, adalah diingatkan, kemahiran melayan orang ini digunakan hanya apabila kita mahu berkhidmat atau menjalankan tugas. Jangan digunakan sembarangan. Nanti kisah lain pulak yang jadi.

Tiada ulasan:

Entri terkenal