Isnin, 6 Julai 2009

Hati kita milik Allah 1

Apakah ada manusia tiada hati? Hati sungguh sinonim dengan perasaan. Betul tak? Ya betul lah. Setuju ke tak setuju, kali ini penulis akan membuatkan kawan-kawan bersetuju.

Rasa mudah tak nak kawal mata dari tengok perkara-perkara haram? Contohnya: Tengok lelaki dan wanita ajnabi atau senang cerita bukan mahram. Tambah pulak kalau yang lalu itu wangi sikit atau bajunya lip-lap pulak.. Senang tak? nak kawal mata? Haaa, ini bukan tulis ikut sedap je ni tau. Dah berpengalaman, sebab tu lah tuliss.

Okay-okay. Orang cakap lidah ni selalu menyebabkan tuan badan tu ditimpa bahaya. Lebih-lebih lagi untuk golongan yang dipanggil ‘tak sayang mulut’. Setuju kan? Cakap-cakap begini lebih selalu kita dengar dari cakap-cakap macam di bawah (jarang kita dengar):

mata sangat mudah ‘ter’(‘ter’ ke memang sengaja?) pandang perkara terlarang. Seperti juga mulut tidak bertulang melafazkan kata-kata dosa dan pahala.

Haa, penulis rasa perkara yang penulis ulas ini, sangat sensitif. Tapi kena jugak tulis. Supaya yang sepatutnya disebarkan itu tersebar. Bukannya gosip!. Gosip itu berdosa. Surah Al-Hujurat ayat 10,11 dan 12 telah membuktikan. Jangan terlalu bangga dengan dosa yang kita lakukan. Ia akan menaikkan pangkat dosa kita dari kecil kepada besar.

Ops, sudah lari tajuk. Baiklah, sambung semula. Mata ke lidah, dua-dua anggota badan amanah Allah. Penulis mahu ingatkan diri sendiri ni. Kitakan hamba Allah. Pasti ada batas dalam kehidupan. Siapa yang meletakkan batas itu? Sudah semestinya Allah. Tugas kita adalah menurut batas yang telah Allah letakkan itu. Kan sudah diberitahu berkali-kali, Allah itu Pencipta kita. Bukan kita sahaja tapi seluruh kehidupan. Jadi, konfemlah Allah MAHA TAHU segala-galanya. Takkanlah kita nak bangkang pulak kan? Allah PASTI tahu kelemahan kita. LEBIH TAHU dari kita. Maksudnya, ada kelemahan diri kita, yang kita sendiri pn tidak tahu rupanya kita kekurangan.

Dah kalau gitulah kefahaman kita, kenapalah susah sangat nak tundukkan pandangan dari perkara haram? Kenapa susah sangat nak buang tabiat mulut yang sukakan gosip? Tak pun kenapalah mata kita ni masih nak tengok perkara sia-sia, mulut kita masih nak bergurau bohong?

Tiada ulasan:

Entri terkenal