Rabu, 15 Julai 2009

Hidup penuh dengan pelajaran

Pernah tak rasa kecewa sangat dengan seseorang? Atau dah rasa tawar hati habis. Dah tak kesah apa dia nak buat. Dosa ke pahala ke, suka hati dialah. Dia nak buat dosa dengan Allah, suka hati dialah. Buat apa aku ambil kesah lagi. Aku punya tugas sudah tamat.

Nak tahu tak, penulis jarang sangat rasa macam ni. Tapi sekarang penulis dah terasa macam ni. Macam mana tu? Haiiii, itulah yang dikatakan ‘macam-macam’.

A-haaa, penulis sudah dapat satu idea! TING!

Owh, mungkin sebab tak ikhlas kot. Itulah sebab rasa tawar hati tuh. So, bukan salah orang yang degil dengan dosa dia. Tapi salah kita sebab tak ikhlas buat ibadah. Jadi tolonglah belajar jadi ikhlas. Kan Allah MAHA ADIL.

Kedua, macam mana pulak tawar hati sebab kita layan dia elok-elok tapi dia layan kita macam kita ini penjenayah kelas 1? Haa, samalah jugak. Kita layan dia elok-elok tu sebab apa? Sebab kita tak nak orang lain layan kita macam penjenayah lah kan?

JENG-JENG! dah terang lagi bersuluh, buat baik tapi tak ikhlas..

Tahu tak, susah betul nak jadi ikhlas. Kekadang tu rasa macam dah ikhlas. Tapi rupanya tak. Jadi kita ni janganlah cepat sangat perasan kita ni baik. Kalau dah banyak buat baik, banyak lagi benda baik orang lain buat yang kita tak terbuat.

Manakala bagi yang rasa diri dia tu serba kekurangan, ingatlah, peluang berbuat baik sentiasa diberi oleh Allah. Tinggal kita saja nak atau tidak menggunakan peluang yang ada. Allah tidak akan bebankan kita dengan tanggungjawab yang tidak mampu kita buat.

Tiada ulasan:

Entri terkenal