Ahad, 12 Julai 2009

Petua menjadi dot-dot

Haaa, apa macam? Terkejut tak dengan berita dari stesen TV Mengingati Allah tu? Isk-isk.. penulis pun terkejut mendengar berita itu..

Okaylah, penulis tak nak ulas panjang-panjang fasal berita tu. dah terang lagi bersuluh apa sebenarnya yang berlaku sekarang.

So, benda yang penulis mahu kongsi dalam entri kali ini adalah petua untuk jadi orang baik. Baik di sisi Allah tau. Bukannya baik di sisi manusia. Atau baik disisi sahabat. Sebenarnya ada banyak petua. Tapi penulis nak kongsi satu aje. Iaitu,

berterima kasih kepada orang yang MENGUTUK kelemahan kita.. dan sambutlah kebencian orang pada kita dengan hati yang gembira dan tenang..

Yelah, kita ni kekadang, perasan bagus sangat. Eloklah ada orang yang ‘mengejutkan’ kita. Barulah mudah sikit nak muhasabah diri. dan orang yang benci kita itu, kalau kita fikir sangat pun apa boleh kita buat? Tak pelah dia nak benci kita pun. Kan Allah yang pegang hati manusia. Jadi mesti ada sesuatu yang kita dah buat salah dengan Allah sampai Allah buat ada orang benci habis dengan kita.

Tapi kita kena ingat laa. Kita pulak tok sah lah membenci orang tak tentu fasal. Kalau dia bersalah, cakap dengan dia elok-elok. Kita kan kawan.. Kalau dia tak salah, lagi tak patut lah kita nak benci dia.. Kan Allah itu Maha Pengasih Maha Pengampun..

Tiada ulasan:

Entri terkenal