Rabu, 8 Julai 2009

Hati kita milik Allah 3

Hmm, tajuk tu pun sebenarnya telah memberikan jawapan kepada soalan sebelum ini.

Orait tak perlu lah berteka teki lama-lama kan. Jawapannya adalah HATI.

HMm, hatiku hatimu. IA adalah seketul daging. Sabda Rasulullah:

“Dalam badan manusia ada seketul daging, jika baik keadaannya, baiklah seluruh jasadnya. Jika buruk keadaannya, maka buruklah seluruh jasadnya. Ketahuilah seketul daging tersebut adalah hati”

Haaa, ini bukan hati yang mendapat anugerah organ dalam badan yang paling besar tu tauuu. Ini adalah hati yang kita guna untuk melakukan keputusan. Kalau aqal kata tak logik kita buat macam tuu, tapi hati kata aku nak buat macam tuu jugak. Maka yang akan menjadi adalah yang macam hati katalah. Bukan yang aqal kata..

Jadi, bila buat keputusan mesti tanya aqal dulu dan kemudian arahkan hati supaya rela menurut keputusan aqal. Baru hidup sentosa.. Tidak sakit jiwa..

Inti patinya, hati kita adalah hak milik Allah yang diamanahkan. Ia memerlukan aqal untuk mengarahkan anggota badan lain melakukan sesuatu perbuatan. Manakala aqal pula akan memberikan isyarat berdasarkan sebanyak mana ilmu yang telah ia ceduk..

Kadang-kadang hati kita bertindak sebelum aqal memberikan isyarat.. Itulah yang menjadikan kita asik-asik ditimpa masalah... Kalau hati bersih dan suci takpe lah jugak. Mana kita tahu hati kita tu bersih sangat?

Huhu, takutnya pada penyakit hati.. Jom kita sama-sama cuci hati dari penyakit berbahaya.. kerana ia lebih teruk dari virus H1N1..

Tiada ulasan:

Entri terkenal