Selasa, 7 Julai 2009

Hati kita milik Allah 2

Sekarang ada satu lagi masalah, dah tahu tak boleh buat, tapi tak boleh tinggal pulak. Yelah, dah gosip hari-hari time makan, sekarang dah tahu gosip itu haram dan berdosa tapi masa makan jadi sunyi lah pulak. Tak de orang bercakap/tukang gosip. Tahu tak kawan-kawan adab makan itu tidak bercakap semasa makan? So, inilah peluang untuk menambah masa berzikir mengingati Allah. Hati jadi tenang pahala pun dapat. Perut pun kenyanggg. Alhamdulillah.

Sama jugak dengan mata kita. Ye lah, surat khabar tu, muka depan lagi dah tunjuk gambar perempuan cantik dengan mekap, barang kemas, dan baju-baju fesyen terkini. Ditambah pulak dengan aksi menggeliat kemain. Macam mana lah tak tertarik untuk melihat gambarnya. Ataupun, orang lelaki bina badan, fuiyooo tegap sungguh dengan seluar superman sahaja tanpa baju dan seluar lain. Apakah kita nak menyalahkan surat khabar, internet atau tv? kerana menyiarkan gambar-gambar begini? Dah orang tunjuk, kita tengoklah. Agak-agak betul ke falsafah macam ni? Kan Allah sudah kasi peraturan apa yang kita tidak boleh lihat, kenapa lah kita ini susah betul nak ikut perintah Allah?

Sebenarnya bukan mata dan mulut sahaja yang susah nak ikut perintah Allah. Ha? Betul tak? Anggota badan kita yang mana satukah yang menyebabkan kita jadi susah nak sangat nak ikut perintah Allah?

Cubalah teka dulu

Tiada ulasan:

Entri terkenal